FORESTER
Arra, hogy az összkerékhajtású autó és a terepjáró közé nem tehető egyenlőségjel, talán pont a Subaru a legjobb példa. Ez a japán autógyár ugyanis már évtizedek óta autóinak nagy többségét összkerékhajtással gyártja, ugyanakkor büszkén állítja, hogy ezek nem terepjárók. Még így is számtalan előnyt tud felsorakoztatni mellettük, hiszen csúszós úton az autó magabiztossága lehengerlő, akárcsak a kapaszkodóképessége. Kanyarodáskor is jóval nagyobb tartalékokkal gazdálkodhat a vezető, ami növeli az aktív biztonságot.
A Forester a Subaru autói közül az egyenlőbbek közé tartozik, hiszen már félúton van a terepjárók felé. Kerekei nagyobbak, és szabad magassága is meghaladja egy normális utakra épített autóét. Ugyanakkor felfüggesztései egy személyautó igényességét hordozzák magukon - ez nem a véletlen műve, hiszen a Legacy fődarabjait vették alapul. Ez a recept tökéletesnek tűnik egy divatos szabadidőautó megvalósításához, hiszen nem szükséges a terepjárók nyűgeivel bajlódni a hétköznapokon, hétvégén viszont a család messzebb merészkedhet az aszfaltutaktól. Mindehhez az utastér kényelme és a nagy csomagtartó jó hátteret biztosít.
Azt azonban senki sem feltételezi a kombiszerű Foresterről, hogy milyen vezetési élményt nyújt a160 lóerős 2 literes szívó motorjával. ( A 2,5 l-es turbófeltöltővel 230 LE.) A négyhengeres boxer felerősödő dohogása hangulatos körítést szolgáltat a szinte ijesztő gyorsításokhoz. Először el sem hinné az ember, hogy ez a "sem kombi, sem terepjáró" fazonú Subaru 8,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás sebességre, miközben a gumik meg sem nyikkannak, hiszen a hatalmas erő négy keréken oszlik el. A környezetének nagy meglepetéseket okozó autó mindemellett kanyarban is kiválóan kézben tartható, és közel 200 km/órás végsebességéhez alulméretezettnek tűnik a hazai Kresz. Persze könnyen kiszabadulhatunk a Foresterrel a közutak rabságából, hiszen nem akad el a rossz földutakon sem, buckamászó képessége pedig még annál is jobb, mint ahogy sejti az ember.
A Subaru újdonságának van még egy nagy előnye, amit ugyan senki sem szeretne kipróbálni: egy Amerikában elvégzett ütközési teszt tanúsága szerint ez a legbiztonságosabb típus a szabadidő-terepjárók között. Ezt jórészt annak köszönheti, hogy nem alvázas konstrukció, így karosszériája kiválóan alkalmas az ütközési energia elvezetésére, szemben a merev létravázzal. És tegyük hozzá, hogy egy családi használatra - is - szánt autónál talán ez a legfontosabb.
Tamás klubtársunk megosztja velünk a tapasztalatait a 2000. évi kiadású Subaru Forester S Turbo-ról
Objektíven a Subaru Forester S Turbo-ról:
A sikeres sport- és haszonjármű /SUV/ második generációs, továbbfejlesztett változata lényegesen jobb kényelmi és biztonsági elemekkel rendelkezik. A jármű homlok- és farrésze új formát kapott, a karaktere és a tulajdonságai azonban változatlanok maradtak. A sport és haszonjárművek hagyományos terepjáró képességét és sokoldalúságát az új változatnál is limuzinkomfort egészíti ki. Ezek az ismérvek segítették a típust kitűnő piaci eredményeihez. A karosszéria kialakításakor a mérnökök igénybe vették a komputeres tervezés lehetőségeit. A nagyobb torziós merevség ellenére sikerült jelentős súlycsökkenést elérni. Az új, több tükrös lámpatest, hűtőrács és a finoman kivágott gépháztető határozzák meg az új Forester megjelenését. A kerek ködfényszórókat az első spoilerbe építették, a hátsó világítás elemeinek megnagyobbításával pedig fokozták a megjelenés férfias karakterét. A főbb méretek ugyanakkor gyakorlatilag nem változtak. A hosszúság 1cm-rel 4,450 méterre rövidült, a szélesség 1,735 m., a magasság pedig 1,590 méter az XT Turbo 1,585 méterével szemben. A 190 mm-es szabad magasság /az XT Turbónál 195 mm/ lehetővé teszi a terepen tett kirándulásokat. CW értéke pedig, mindezek ellenére csak 0,36 - 0,37/az XT modellnél/. A teljesen megújított belső tér, az alkalmazott anyagok igényességének köszönhetően ránézésre is sugározza a magas minoséget. A hagyományosan kerek műszerek a vezető közvetlen látómezejébe esnek, minden kezelőelem logikus csoportosításban, ergonomikus kialakításban a vezető mellett található. A napi élethez nélkülözhetetlen apró tárgyak elhelyezésére a korábbinál több hely áll rendelkezésre. A Forester -t is az eddig már ismert négyhengeres boxermotor hajtja. A kétliteres alapmotor 125LE, a turbós változat 177LE teljesítményű. Mindkét motor fogyasztása és káros anyag kibocsátása kedvezőbb lett, az alumíniumelemek alkalmazása pedig jelentős súlycsökkenést eredményezett. A finomítás eredménye figyelemreméltó: a kétliteres szívómotor elődjéhez képest átlagosan 12%-kal kevesebb benzint igényel, amivel kategóriájában a legtakarékosabbak közé lépett.
A gyár mindkét motorhoz vagy ötfokozatú kézi, vagy négyfokozatú elektronikus vezérlésű automata váltót ajánl. A Subaru átalakította az egyedi kerékfelfüggesztésű futóművet is, miáltal a sportos jelleg még inkább kidomborodik. A Forester így a dinamikus menettulajdonságok mellett az utazási komfort terén is nagy lépést tett. A gyár teljesíti a saját maga által felállított magas követelményeket, nagy súlyt helyezve a legkisebbnek látszó hiányosságok kiküszöbölésére is.
A cég utazásbiztonsági filozófiája a Forester -nél is a baleset megelőzésének képességére koncentrál: egy baleset megelőzése mindenképp kedvezőbb az esetleges következmények enyhítésénél. Mint minden összkerékhajtású autó, a Forester is bizonyos „beépített” biztonsági előnnyel rendelkezik. A Subaru -nál szériaként alkalmazott állandó összkerékhajtás központosított differenciállal és folyadékos kuplunggal egészül ki. A „Boxer-motor” elv lényegesen hozzájárul a Subaru- összkerékhajtás páratlan kiegyensúlyozottságához és teljesítményéhez, mivel a meghajtás a motortól a váltón és kardántengelyen keresztül horizontálisan tekintve szimmetrikus, egyenes vonalban jut a hátsó tengely differenciálművéhez. Ezáltal jut az új Forester is kiegyensúlyozott súlyelosztáshoz és kiváló menettulajdonságaihoz.
Természetesen a passzív biztonsági elemek is hozzájárulnak a vezető és utasai biztonságához: az első üléseknél teljes méretű, két fázisban nyíló légzsákok és az un. monocoque rendszerű, gyűrűs keretelemeket magába foglaló, az oldalirányú erőkkel szemben hatékonyabb védelmet nyújtó karosszéria. Nagyméretű oldallégzsákok védik az első utasok fejét és mellkasi szerveit. Az új Forester ezenkívül hatékony tárcsafékes ABS rendszerrel , valamint aktív elülső fejtámaszokkal van ellátva.
Az aktív fejtámasz ráfutásos balesetnél megakadályozza az un. „ostorhatás” fellépését, ami a fej és a törzs közötti nagymértékű relatív elmozdulás következtében súlyos sérüléseket okozhat. Ez a fejtámasz a testsúly függvényében reagál és csak hátulról érkező, min. 15km/h sebességű ütközés fellépésekor lép működésbe. A légzsákokkal ellentétben az aktív fejtámasz működés után visszatér kiinduló helyzetébe. A Forester a Subaru egyik legfontosabb gyártmánya az Európai piacon. 1997 évi megjelenése óta 65000 darabot értékesítettek, csaknem negyedét az öreg kontinensen összesen forgalmazott mennyiségnek.
|
|
|
|
Dr. Déry Péter www.lezerdent.hu |