Subaru a Forma 1-ben

Az 1980-s évek végén a Fuji Heavy Industries a konkurenseivel a Yamahával és a Hondával a király-versenysportban egyenlővé akart válni és ezért úgy döntött, hogy ő is beszáll a a motorsport a Forma 1–be.

Előzmények

Az 1980-s évek végén a Fuji Heavy Industries a konkurenseivel a Yamahával és a Hondával a király-versenysportban egyenlővé akart válni és ezért úgy döntött, hogy ő is beszáll a a motorsport a Forma 1–be. Ezt az elképzelését sikerült is az olasz motorgyárral a Carlo Chiti vezetése alatt álló „Motori Moderni” -vel együtt tető alá hozni. Nekik ugyanis készen állt a Minardi részére megépített 180° 12 hengeres motor, ami  már a tradicionális Subaru koncepció alapján, a boxer elvén működött.

 Carlo Chiti a boxer motorral

Minardinak nem kellett a motor, mivel a gyenge teljesítménye (567 Le) és nehéz súlya miatt nem volt versenyben a többi gyár motorjaival. Ezért szükség volt még egy teamre, aki feljavítja és futtatja, így megvásárolta a FHI az olasz „Coloni” versenyistállónak az 51% – át, amely 1987 óta már sikeresen futott a Forma 1.-ben.  Enzo Coloni maradt mint főnök helyettes, de azért a gyeplőt ő tartotta kezében, miközben formailag Yoshio Takaoka lett a társaság feje. Főmérnöknek Paul Burgess–t alkalmazták, már csak egy autóversenyző hiányzott. Őt meg Bertrand Gachot személyében találták meg.

A versenyautó egy korábbi Chassis továbbfejlesztése volt, a Coloni C3, ezért az új gépet C3B-nek nevezték el. Az autó a nehéz 12 hengeres motorral a mély súlypontja ellenére nagyon nehezen vezethető volt. Ezen még a Goodyear gumik sem tudtak változtatni, amihez 1990-ben áttért a team.

Kezdődhet a kaland

Az első Grand Prix-ig, USA Phoenixben még nem sikerült az autót összeállítani. Az előkvalifikáció előtti napon egy rövid tesztutat tettek. Az első éles bevetés csak néhány percig tartott, a boxutcából kigyorsulva csütörtököt mondott az erőátvitel a sebváltó és a motor között, Gachotnak le kellett állítania a motort anélkül, hogy egyáltalán egy kört is megtehetett volna. Így nem tudta az előkvalifikációt sem telesíteni, melynek során a 39 indulóból 30-nak kellett a limitet teljesíteni ahhoz, hogy a következő kvalifikáción a versenyre a 26 induló közé kerülhessenek.

Sajnos a következő versenyen Interlagosban sem tudta a Subaru teljesíteni a limitidőt. Az 1.34.046 p. idő csak a 7. helyre volt elég az előkvalifikációban és ez csaknem 17 mp-el volt gyengébb, mint a Pole idő.

 Interlagos

Ezután a kudarc után a konstruktőröknek sikerült 21 kg-ot lefaragni az autó súlyából, a motor teljesítményt 600 LE-re emelték. Sajnos ez még mindig nem volt elég, a San Marinói Grand Prix-n Imolában  Gachot pénteken már ismét kénytelen volt hazautazni. Az időn sikerült javítani, az 1.33.554 p. még mindig nem volt elég a versenybe kerüléshez,  a Pole időtől 10 mp-el maradt el.

 Imola

A San Marinói nagydíj után a Subaru még a maradék 49 %-ot is megvásárolta a korábbi Coloni Team tulajdonostól.

A Hercegségben sem történt javulás.

Monacoban egy olajtömítés fosztotta meg a reményektől a Coloni-Subarut. Az 1.3.295 p. idejével olyan messze került a bejutástól Gachot, mint még azelőtt sosem. Teljes 18 mp választotta el az első helyezettől Bertrand Gachot-t.

 Monaco

Kanadában a 7. helyről csúszott Gachot a kavicságyba. Ezzel már nem maradt lehetőség, hogy a 14 mp hátrányt a Pole–időhöz képest behozza.

 Gachot a kavicságyban.

A szomorú idők folytatódtak a Coloni–Subarunak a következő Grand Prix-n is. Mexikóban olajfolyás miatt nem volt értékelhető ideje Gachotnak.

Az Angol Nagydíjon a legsikertelenebb bemutatkozás sikerült. A 1.19.230 p. idővel a belga pilótának ez lett az utolsó fellépése a Subaruval a Forma 1-ben.

Visszavonulás, mielőtt a részvétel még kínosabb lenne…

A szezon közepén teljesen csalódottan és csüggedten eladta a Subaru ismét a korábbi tulajdonosnak Enzo Coloninak a Team-et.  Coloni visszatért az öreg Ford motorhoz és a hátralévő versenyeket sárgára festett Boliden még ötször ugrott neki a kvalifikációnak, de az Olasz versenyistálló nem jutott tovább. Egy évvel később ő is visszavonult a Forma 1 – től.

A Lotus mérnöke Peter Colins egy interjúban elemezte a F1 Subaru-boxer zátonyra futását:

Jóllehet, a boxer súlypontja mélyen van, viszont emiatt az autót szélesebbre kellett építeni, ami a légellenállás szempontjából hátrányos lett.  Ezenkívül a kipufogók miatt nem lehetett a motort elég mélyre tenni, amiért a boxer előnyének egy része már elveszett. De a legfőbb hátránya a Subaru motornak a nem kielégítő teljesítménye és a túl nagy súlya volt. Összehasonlításképp a Honda motorteljesítménye 690 Le volt, a Subaru 600 Le-vel szemben.

Coloni-Subaru C3B adatai:    

Sponsor: Subaru

Motor: 12-Zylinder-Boxer

Furat/löket: 84mm x 52.6mm

Hengerürtartalom: 3498 cm3

Sürítés: 11,5:1

Teljesítmény: 567-600 PS  (Összehasonlításképp: Honda V10: 690 PS)

max. Ford.: 13.000 U/min

Motor súly: 159 kg

Chassis súlya összesen: 500 kg

Benzin: Agip

Gyertyák: Champion

Váltó: Subaru 6-Gang

Kupplung: AP

Felfüggesztés: dupla keresztlengő karok

Gumik: Good Year
Fék: Brembo

Versenyeredmények:

USA – Phoenix– Nem mért körök –

Brazil – Interlagos
7. Hely az előkvalifikációban (1:34.046 min; Pole-idő 1:17.277 min)

San Marino – Imola
5. Hely az előkvalifikációban (1:33.554 min; Pole- idő 1:23.22 min)

Monaco – Monte Carlo
8. Hely az előkvalifikációban (1:39.295 min; Pole- idő 1:21.314 min)

Kanada – Montreal
7. Hely az előkvalifikációban (1:44.185 min; Pole- idő 1:20.399 min)

Mexiko – Mexiko Város
7. Hely az előkvalifikációban (1:28.805 min; Pole- idő 1:17.227 min)

Franciaország – Paul Ricard
8. Hely az előkvalifikációban (14:02.465 min; Pole- idő 1:4.402 min)

Anglia – Silverstone
8. Hely az előkvalifikációban (1:19.230 min; Pole-idő 1:07.423 min)

Dr. Déry Péter
www.lezerdent.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.