Légrugó

Légrugó

    A Subaru 1980-as évektől már megjelentette a légrugót a Leone-ban . Ettől kezdve a Kombi típusokban megrendelésre, v. az automatákban széria-felszerelésként alkalmazták.

    A légrugó előnye a szabályozhatóság: állítható a magasság, szabályozható a csillapítás. A legfejlettebb rendszer az utolsó
légrugóval kiadott Legacynál (2000) mutatkozott be .

A szintszabályozás érzékelői kerekenként mérik a magasságot és a központi computer utasítására a beépített kompresszor segítségével  folyamatosan szabályoz. Így a súly bárhol terheli a karosszériát, a  légrugó kiegyenlíti a magasságot, a kocsiszekrény mindig egyenesen áll. Ennek előnyét nem kell hangsúlyozni, a stabilitás szempontjából magától értetődő. (Apróság, de fontos: emiatt ezekben a típusokban nincs szükség fényszóró magasságállító rendszerre!)

Működése:
A kompresszor vagy utánatölti a levegőt, vagy kienged a szelep, a  terhelés függvényében. Az érzékelőkből beérkező jelek egy központi computerbe jutnak és az előre meghatározott program szerint megy a parancs a végrehajtó egységekhez. A magasságot 2 szintben lehet állítani, alaphelyzetben 150 mm a hasmagasság, a HIGH gomb megnyomásakor a rugók néhány mp alatt  felemelik a karosszériát 195 mm magasra. A kapcsolón lévő jelző villog  az emelés közben, ha a szintet eléri, folyamatosan világít. Ezt a  magasságot megtartja 80 km/ó sebességig, efölött visszaáll az  alapmagasság. Amikor a Legacy lelassul 50 km/óra sebességre, ismét felemelkedik. Természetesen a megemelt magasság kikapcsolható a gomb újbóli megnyomásával. A túlterhelt autónál előfordulhat, hogy nem éri el a 195 mm-t, akkor a folyamat abbamarad, visszaáll az eredeti nívóra.

 

A megemelt magasságnál a csillapítás automatikusan megnő, alkalmazkodva a terepviszonyokhoz. Az alap-magasságnál a szenzorok kerekenként érzékelik a kilengést, ehhez alkalmazzák a megfelelő csillapítást. Így pl. sima úton csökken  a csillapítás, komfortosabb az utazás, rossz úton, vagy szerpentinen haladva erősödik a lengéscsillapítás, ezáltal megakadályozza a kocsiszekrény dőlését.

Fontos tudni, hogy a motor leállítása (slusszkulcs eltávolítása) után  még 2 percig szabályoz a rendszer, így a kocsiból kiszállva hallható  szusszanással áll vissza a programozott magasságba. A szerelőbakon megemelve tilos a slusszkulcsot gyújtás állásba elfordítani, mert a magasságállító nem érzékel talajt és extrém módon kiemeli a futóművet,  ami meghibásodást/sérülést okozhat!

A rendszer karbantartást nem igényel. Ennek ellenére ajánlatos a gumi  alatti hengert időnként megtisztítani, hogy a rárakódott szennyeződés ne koptassa ki a gumiharangot. Mivel az érzékelők és a szelepek a dugattyún helyezkednek el, tilos alvázvédővel, v. festékkel ennek közelében festékszórót/sprayt  használni!

Az új generációs Legacy továbbfejlesztett, finomított futóműve nem tette lehetővé az eddig bevált légrugók alkalmazását, ezért ma már a hagyományos rugórendszert alkalmazzák. Reménykedünk, hogy a későbbiek során ehhez is adaptálják a jól bevált légrugó-rendszert és ismét találkozhatunk vele az Outbackben, Legacyban, vagy éppen a Tribecában..

legrugo1.jpgllegrugo2.jpg

legrugo3.jpg

legrugo4.jpg

legrugo5.jpg

Leírás:  http://endwrench.com/images/pdfs/AirSuspSumm01.pdf

http://endwrench.com/images/pdfs/AirSuspenFall01.pdf

Topic:   http://www.ultimatesubaru.net/forum/showthread.php?t=33782&highlight=xt+…

 Dr. Déry Péter  www.lezerdent.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.