A boxermotor

  A boxermotor 

Azt a motort nevezik bokszermotornak, amelynél a hengerek laposan egymással szemben fekszenek. Ez az építési mód garantálja a motor kiegyensúlyozott járását, a legmagasabb fokú megbízhatóságot éppen úgy, mint az alacsony tömegközéppontot és ezzel az optimális menettulajdonságokat.

Hogyan lehetséges az, hogy egy olyan vállalat, mint a Subaru úgy dönt, hogy egyes dolgokat következetesen máshogyan csinál? Egészen egyszerűen: mert a Subarunál nem a legolcsóbb, hanem a legjobb megoldást keresik arra, hogy jó autókat készítsenek. Ezért a Subarunál egy olyan motorkoncepcióra bízták rá magukat, amely ma még csak a nagyon exkluzív német sportautóknál található meg. A bokszermotor alapelve egyébként a repülőgépgyártásból származik, hiszen ott olyan hajtóművekre van szükség, amelyek nagyon hatékonyak, sima járásúak és megbízhatóak. Bizonyára a légi közlekedéssel való kapcsolat miatt is a bokszermotorok személygépkocsikban történő alkalmazása a Subarunál régi hagyományokra tekinthet vissza.

         

Már 1965-ben bevetésre került a Subaru 1000-ben az első bokszermotor. Jelenleg szinte minden Subaru modellnél megtalálhatóak a bokszermotorok. A 120 LE-től a turbófeltöltéses 320 LE terjed a paletta. A bokszermotor előnyei kézenfekvőek: a hengereknek az egymással szemben való elhelyezése miatt a dugattyúk mozgásakor keletkező erők kioltják egymást. Az eredmény egy selymesen járó motor, amelynél szinte alig érezni vibrációt. De talán még fontosabb az a tény, hogy a bokszermotorok nagyon alacsonyra vannak beépítve, és az azonos súlyú hengersorok miatt nagyon jól ki vannak egyensúlyozva. Ezáltal megvalósíthatóvá válik a mélyebb tömegközéppont és a szimmetrikus futóműkoncepció. Mindezek az előnyök természetesen hasznára válnak a Subaru menettulajdonságainak.

           

                 

   

Egyrészt halkan és kulturáltan gurul, másrészt a bokszermotor együtt a szimmetrikus összkerékhajtással gondoskodik a kiegyenlített úttartásról. Akkor is, ha ilyen motorok gyártása némileg költségesebb a Subaru számára (a két, elválasztott hengersor által lényegesen több alkatrész kerül felhasználásra, mint a hagyományos soros motoroknál), ennek a koncepciónak a verhetetlen előnyei megérik.

A Boxermotor működése

 Dr. Déry Péter  www.lezerdent.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.