Si-Drive

Olvasóink értékelése:  / 28
ElégtelenKitűnő 

SI-DRIVE  -  Subaru Intelligens Meghajtás: egyből hármat csinál

 

Egy motor és mindig ugyanaz a karakter? Ezzel a Subaru már felhagyott! A világ legnagyobb számban gyártott AWD személygépkocsi gyára a 2007-es évben kihozta a piacra az SI-DRIVE  rendszert. Az SI-Drive hozzásegít a jobb utazási minőséghez, a gazdaságosabb üzemeléshez, és a fokozottabb utazási élményhez. Ez az elektronikus rendszer optimalizálja a meghajtórendszer vezérlését, emeli a vezetési biztonságot a különböző közlekedési szituációkban. 

Egyből hármat  -így nevezik a szisztémát. Az SI-Drive a beépített motorvezérlésen keresztül (Engine Control Unit ECU), az automata sebesség váltón keresztül (Transmission Control Unit TCU), aktív szelepvezérlésen keresztül (Active Valve Control System AVCS) és az elektronikusan vezérelt toroknyíláson (Electronic Throttle Control  ETC)  keresztül aktiválja  a három szignifikánsan különböző motorkarakterisztikát.

Az Intelligent módban lágyan, fokozatosan  bontakozik ki az erő, megkönnyíti a vezetést a forgalomban az alsó és középső fordulatszám tartományban és lényegesen gazdaságosabban üzemel. A motorfordulatszám és az automata sebességváltó vezérlése révén  a benzinfogyasztás csökken, a motor az erejét lágyan, fokozatosan fejti ki.

Sport Mode mindig ideális teljesítményt nyújt, szófogadóan követi a gázadást, és ezzel sportos vezetést tesz lehetővé a legtöbb közlekedési szituációban.

Sport Sharp Mode (Sport#) maximális teljesítmény leadást, precíz választ ad és még sportosabban vezethető az autó. A motor gyorsabban pörög fel, a gázpedál állásra direktebben reagál mint a Sport Mode-ban, és ezzel kimondottan sportos élményt ad. Az automata váltó a mindenkori kapcsolási pontot magasabbra helyezi a sportosabb vezetés érdekében.

 

  

 

Az SI-DRIVE működése

Az SI-DRIVE aktívan beavatkozik a motorvezérlésbe (Engine Control Unit — ECU), valamint a sebességváltó szabályozásába (Transmission Control Unit — TCU). A kéziváltós modelleknél egy kapcsolási-pont mutató jelzi a váltás időszerűségét.

Az SI-DRIVE szabályozza az elektromos vezérlésű szívótorok nyitási fokát, és egyezteti a teljesítménykarakterisztikát a mindenkori választott SI-DRIVE vezérlési móddal. A három üzemmódot („Intelligent“, „Sport“ és „Sport Sharp“) az SI-DRIVE aktiválja, ami szignifikánsan változtatja meg a háromféle motorteljesítményt.  Az SI-DRIVE csak a motor 70 C° fölötti hőmérsékleténél aktiválja a S# működését, ami a műszerfalon egy kék kijelzővel  ellenőrizhető. 

 

Az SI-DRIVE koordinálja s vezérli az elektromos motormanagements összes folyamatát a gyújtási időponttól a befecskendezett benzin mennyiségén és időtartamán keresztül a  kipufogógáz visszavezetését, a szelepnyitás időzítését, valamint a toroknyitás beállítását. A szenzorok érzékelik az elektromos gázpedál állását, fordulatszámot, motorhőmérsékletet, a kopogásérzékelőn keresztül a benzinminőséget. Ezek az adatok bejutnak a motorvezérlő számítógépbe, és az a kiválasztott SI-DRIVE mód  alapján  adja le az optimális teljesítményt .

Az SI-DRIVE kapcsolóval választhat a vezető a három mód közül, ami három különböző vezetési élményt nyújt ugyanabban az autóban. Az SI-DRIVE kifejlesztésével a FHI ismét egy új szegmensben lépett előre az autó fejlesztésében, amivel a gépkocsivezetőt a vezetési élmény fokozásán túl a gazdaságossággal is elkápráztatja.

A műszerfalon található egy ECO-mutató, ami a vezető tudatos vezetési stílusát befolyásolhatja. Egy Multifunkciós kijelző ad széleskörű információt a  kiválasztott SI-DRIVE mód teljesítménykarakterisztikájáról, és a manuál váltós autónál az ideális kapcsolás idejéről.

Az SI-DRIVE választókapcsoló elfordításával a motorteljesítményt az ECU (Electronic Control Unit) állítja be. Ehhez kapcsolódik az automata váltót szabályozó elektronika TCU (Transmission Control Unit) vezérlése, a  szelep vezérlés (Active Valve Control System AVCS), valamint az elektromos szabályozású toroknyílás (Electronic Throttle Control ETC) precíz beállítása.

 

 

Azonban az SI-DRIVE  nem csak a vezetési élményt fokozza, hanem ez egy intelligens kommunikációs kapcsolat a vezető és az autó között.

Ehhez jön az FHI alaptechnológiája, a szimmetrikus összkerékhajtás „Symmetrical AWD“ (All-Wheel Drive), ami az SI-DRIVE technológiával ismét egy új mérfölkő a márka fejlesztésében, ezzel  a Subarut tovább emeli a Prémium Márkák irányába.

Az SI-DRIVE rendszer bevezetését  a Subaru a hathengeres boxermotorokkal indította el.  A rendszer hatása szembeszökő! „Intelligent“ állás optimalizálja a teljesítményt és a fogyasztást, ami 10 % fogyasztáscsökkenést eredményez. A „Sport” állás  erőteljes tolóerőt ad a H6-nak, a „Sport Sharp“  meg beindítja az utánégetőt. Így adódik egyből (egy H6 motorból) három. (Jócskán érezhető a három különböző teljesítmény  ugyanabból a hajtóműből!) 
 - Az SI-DRIVE megdöbbentő módon ezt hozza ki a H6-ból!

Három motor egyben: az SI-DRIVE három lehetősége

Az „Intelligent Mode” spórolós menttulajdonságai az alacsonyabb motorfordulatszámon és a sportautószerű viselkedés „Sport Sharp Mode“ között szabályoz az SI-DRIVE. 

Ezzel a szisztémával lehet egy gombnyomással, vagy a gomb elfordításával több komplett motorkarakterisztikát választani.

 

 Az Intelligent Mode

 

 Optimalizálja a teljesítmény és a fogyasztás arányát., amelynél inkább az alacsony benzinfogyasztást tartja szem előtt. A motor forgatónyomaték és a sebességváltó optimális kapcsolás vezérlése következtében a gazdaságosság lényegesen emelkedik, a teljesítmény 195 Le, a nyomaték 220 Nm-re változik. Az ECO méteren ellenőrizhető a mindenkori gazdaságosság. A mutató nem effektív fogyasztást mutat, hanem egy arányszámot, ami az addig megtett távolsághoz tartozó benzinfogyasztáshoz arányított pillanatnyi fogyasztást méri.

A Mutifunktions Display-en kiválasztott pillanatnyi fogyasztás viszont a pillanatnyi valódi értéket mutatja.

Az SI-DRIVE gomb megnyomásával azonnal az „Intelligent” mód választódik ki, a rendszer redukálja a teljesítményt, és a forgatónyomatékot. Ezenkívül működésbe lép a torok  (Electronic Throttle Control ETC) szabályozása, a nyílást 72%-ra redukálja.

Az automataváltó a  sebességfokozatokat hamarabb felkapcsolja. A manuális váltóknál az optimális váltási időpontot egy jelzőlámpa mutatja.

Az „Intelligent“ Mode a fogyasztást 10 %-al csökkenti.

 

Sport Mode: 

A sportos menettulajdonságokat és minden szituációban elegendő motorteljesítményt ebben a módban kapjuk meg. A motor teljesítmény leadását egzaktul tükrözi a gázpedál állása. A torok 100 %-ra nyílik és a teljes motorteljesítmény rendelkezésre áll, a teljesítmény emelkedése lineáris. Leadja a 245 LE-t, és a 297 Nm nyomatékot.

Ez a mód nyugodt vezetést, nagy teljesítmény-sávszélességet tesz lehetővé különböző közlekedési szituációkban, mindig elegendő tartalékot hagyva az erőteljes gyorsulásra. Ez napjainkig a Turbó modelleknél még nem elterjedt Európában, ahol még nem olyan tipikus a lineáris teljesítménynövekedés, mint egy ilyen szívómotornál.

 

Sport Sharp Mode:

A „Sport Sharp“ módban a gázpedál lenyomásával még direktebb az elektronikus toroknyitás reakciója. Ebben a módban a motor még gyorsabban pörög fel, a fordulatszámot egészen kihasználja a limitig, maximális gyorsulást eredményez és különlegesen erőteljes vezetési élményt ad. A „Sport Sharp“-Modusban nagyon nagy mértékben tükröződik vissza a Subaru Rallye-Philosophie! 

 

 

 

A teljesítmény 245 LE fölé,   a nyomaték is a 297 Nm fölé emelkedik, a nyomaték már alacsonyabb fordulatról ébred. Hogy a „Sport Sharp“ módba a lehető leggyorsabban tudjunk kapcsolni, jobbra a kormány alatt van egy kapcsoló, amit lenyomva a teljes menetdinamika azonnal megváltozik. Ezzel rögtön életbe lép a már-már STI érzetű autóvezetés.

Ennek a sportos karakterisztikának a realizálására a mérnökök a vezérlés adatait megváltoztatták: a toroknyílás és a vezérlés adatai  nem változnak arányosan.  A torok már teljesen nyitva van, miközben a pedált még nem nyomtuk le teljesen. (Elektromos gázpedál!) Az elektronika az automata váltót a lehető legalacsonyabb fokozatban tartja. Ha a kormány váltó kapcsolóján visszakapcsolunk, a leggyorsabban kapcsol vissza az automata. Ezzel párhuzamosan az SI-DRIVE  a „Sport Sharp Mode"-ban megemeli a fordulatszámot arra az időre, amíg az automata visszakapcsol, kvázi gázfröccsöt ad, a gyors visszakapcsolás érdekében.

 

SI-DRIVE Komponensek

 

 

SI-DRIVE-választókapcsoló:

A vezető ezzel választja ki a megfelelő módot. Balra a Sport, jobbra a S# , lenyomva az Intelligent beállítás jön elő.

Ha még gyorsabban akarunk váltani, a kormány alatti gomb megnyomásával a S#  választódik ki, ismételt megnyomásával visszaáll az eredetileg kiválasztott modus.

 

ECO-mutató:

Az Econometer nem a pillanatnyi fogyasztást mutatja, hanem egy viszonyszámot ad, ami a kiválasztott A, v. B – megtett távolságmutatóban a távolsághoz és az ahhoz tartozó átlagfogyasztáshoz arányítja a pillanatnyi fogyasztást. Tehát ha az átlagfogyasztása 11 l, akkor az Econometer a 11 l fölött a sárgába megy, 11 l. alatt a zöldben mutat. Ugyanez áll akkor is, ha a B-t választom ki, de akkor természetesen az ottani átlagfogyasztáshoz viszonyít. Ha itt pl. 15 l. az átlagfogyasztás, akkor 15 alatt van a zöldben, afölött a sárgában.

A fogyasztáscsökkentő konstruktív változtatásokkal és a meghajtás  új optimális vezérlő mechanizmusával, a fogyasztási információk a Multifukciós kijelzőben és az Econométerrel, a spórolni akaró vezető tudatosan befolyásolhatja az üzemanyagfogyasztást. Ez 10 % fogyasztáscsökkentést eredményez.

 

Multifunktionkijelző:

Az átlag és momentán benzinfogyasztás mellett az egyszerűsített nyomatékgörbe mutatja a kiválasztott SI-DRIVE módot és a pillanatnyi toroknyitás fokát.

Quantitatives Analysesystem a reális benzinfogyasztás mérésére

Subaru kidolgozott egy szisztémát a reális üzemanyag fogyasztás mérésére a vezetési minőség és az egyéni vezetési stílus függvényében. Az alapja ennek a rendszernek, hogy  a motorvezérlés változtatásával egy magasabb vezetési nívót tud elérni, miközben alacsonyabb fogyasztást céloznak meg.

A vizsgálatra a Subaru két ugyanolyan típusú autót választott. Az egyiket by-wire technológiával vezették, és kvázi automatikusan ment egy meghatározott ciklus szerint. 
A másikat sofőr vezette, kimondottan a vezetési szokásai szerint, követve a mérő autót. 
A sofőrrel vezetett autónál megkötés volt:  a torok módosított, lassú nyitású. A másik járműnél az elektronikus  toroknyitás gyors.

A mérések megmutatták, hogy a torok lassabb reagálása, a motor karakterisztikájának változtatása, a sebességváltó befolyásolása csökkentett fogyasztást eredményezett.

 

Ennek alapján dolgozták ki az SI-DRIVE rendszert, ezzel a rendszerrel a motor teljesítményét és a forgatónyomatékot három különböző módon változtatja meg, ezért mondjuk:

SI-DRIVE  -  Subaru Intelligens Meghajtás: egyből hármat csinál

 

Ez az eredmény vezetett  az SI-Drive bevezetésére a 2007-es modellévben a Legacy és az Outbacknél, Magyarországon 2007 májusában mutatkozott be.

Az SI-Drive bevezetésével Japánban a Legacy és az Outback eladási száma 50 %-kal megugrott. Ezzel a Legacy és Outback Japánban elérte a bestsellerlista 6. helyét.

Az SI-DRIVE biztonsági védelme

Az SI-DRIVE rendszer érzékeli, ha a motorban, vagy az átviteli rendszerben hiba lép fel, a reakciójával segít megelőzni a kárt. Például  ha a CHECK ENGINE figyelmeztető jel kigyullad a műszerfalon a motor működése közben, az SI-DRIVE automatikusan visszaáll a Sport módba. Ebben az esetben sem az Intelligent, sem a Sport# nem kapcsolható. Ha a hiba elhárul, a motor háromszori újraindítása után a rendszer helyreáll, de a hibajelzés bent marad a computerben, amit a szervizben tudnak törölni.

 Dr. Déry Péter  www.lezerdent.hu

 

 

 

Jelentkezz be!

Aktuális események

Szo okt. 28 @ 4:00PM - 10:00PM
Esti Győri Subaru Találkozó okt.28.
Szo jan. 13 @ 6:00PM -
2018 Évnyitó Ebéd 01.13. Szombat

Eseménynaptár

Előző hónap November 2017 Következő hónap
H K Sz Cs P Szo V
week 44 1 2 3 4 5
week 45 6 7 8 9 10 11 12
week 46 13 14 15 16 17 18 19
week 47 20 21 22 23 24 25 26
week 48 27 28 29 30