Subaru Diesel Boxer Motor 2.0 D

Világpremier: Subaru, a világ legnagyobb összkerékhajtású személygépkocsi gyára bemutatta a világon az első BOXER TURBÓ DIESEL Motort a 77. Genfi Nemzetközi Autómobilszalonon.

A Subaru Boxer Turbó Diesel Motor, amit nemsokára Európában is bevezetnek, ugyanazokat az előnyöket hozza, amelyekkel a Subaru Boxer Benzinmotor már bemutatkozott. A vízszintesen elrendezett hengerek miatt természetes kiegyensúlyozottság áll fenn, amellyel a vibráció minimálisra csökken és a vezető még az erőteljes gyorsításnál is teljes rezgésmentes futást élvez. A természetes tömegkiegyenlítésnek köszönhetően fölöslegessé válik a plusz kiegyenlítő tengely, ezzel a motor súlya még alacsonyabban tartható. Ahogy a Subaru Boxer Benzinmotor, úgy annak a Turbó Diesel megfelelője is nagyon kompakt méretű és ezért a motortérben alacsonyra építhető be. Ezáltal az autónak a súlypontja mélyre kerül és ennek következtében a kanyarban a dőlésszög minimális, nagy mértékben nő a kanyarstabilitás. Emellett a Subaru Turbó Diesel Motort is, a Subarunál már megszokott, a rallysportban már évek óta bizonyított összkerékmeghajtással kombinálják.
Ez a dízelmotor egy rendszerben egyesíti a három előnyt : a legnagyobb vonóerőt és az erőteljes forgatónyomatékot, az alacsony üzemanyag fogyasztást, de kiküszöböli a hagyományos dízelmotor hátrányát: a vibrációt és a motor alacsony pörgethetőségét.
Az állandó összkerékhajtás, a szimmetrikus AWD a Boxer Turbó Diesel erejét optimálisan viszi át az úttestre.
Az első képeket a rendszerről Európában először a Genfi Autószalonban mutatták be.
Az első Subaru modellek a Dízel motorral már 2008 tavasztól kaphatók hazánkban is!

    

A motor a Legacy/Outbackből már ismert 2 literes turbó-dízel motor. Európában nagy mértékben terjednek a dízelek, egyes országokban az eladott autók 75 százalékát is eléri. Minden magára valamit adó gyár már kijött az olajossal, a Subaru sem akart lemaradni, 2008-ban előrukkoltak a világon elsőnek és egyedülállóan a 2 literes dízel boxerrel.

 

A világon az első Dízelboxer motor fejlesztését 1999-ben egy négytagú fejlesztőmérnök gárda kezdte el. Kezdetben felmerült az ötlet, hogy egy már kifejlesztett soros dízelt vásároljanak, de úgy döntöttek, hogy a Subaru Imidzséhez és a már megszokott biztonsághoz jobban illik az összkerék meghajtással együtt alkalmazott boxermotor.

Satoshi Maeda, a Subaru-motor fejlesztő részleg General Managere elhatározta, hogy kifejlesztenek egy új 2 literes dízelmotort, anélkül, hogy a Subaru márka identitását elvesztené. Kikötötte, hogy a dízelmotor legyen tartósabb és gazdaságosabb, mint a benzinmotorok – ezért döntött a boxer elrendezés mellett.
2004-ben lett kész az első boxerdízel prototípusa. Ez év novemberében már próbapadon futott a motor.

A mérnökök teljesen elégedettek voltak az eredménnyel, a motor futása rezonancia mentes és nagy nyomatékú lett.

A motor- hengerfejet úgy alakították, hogy 17 mm-el keskenyebb lett, mint a benzinmotoroké, anélkül, hogy az égéstér szilárdságát ez befolyásolta volna. A szívó és kipufogó szelepek vízszintesen rendeződnek, a befecskendező fúvókák csaknem 90 fokban állnak a hengerekhez képest és cca. 40-50 mm-el rövidebbek, mint a legtöbb soros 2 literes motorokban.

A henger hossza 11 mm-el nőtt, a furat 6 mm-el csökkent, ezzel a főtengely hossza is csökkent a benzinmotorhoz képest. A motor teljes hossza összességében 61,3 mm-el lett rövidebb, a szélessége nem változott, a motorblokk merevebb lett, a súlya a dízel rendszer ellenére még csökkent is.

Tatsumi Obayashi, a Subaru motor tervező részlegének második vezetője, így emlékszik: „Természetesen előzetesen computer-szimuláción nagyon alaposan ellenőriztük az eredményeket, de ezt a tesztpróbákon akartuk kipróbálni, melynek során motorról-motorra mindegyiket alapos hibakeresésnek vetettük alá a próbapadon. Az eljárás valóban eredményes volt. Voltak időszakok, amikor az összes próbapadon 3-4 motor futott, amelyek 500-1000 üzemórát teljesítettek. Akkoriban ez az időszak különösen nagy élmény volt számunkra”.

Hogy a merevségen javítsanak, egyszerűen csak a henger falvastagságát növelhették volna. A Subaru mérnökei mégse engedtek semmilyen kompromisszumot, és szinte irreális célt tűztek ki maguk elé, vagyis hogy egy könnyű, merev dízelboxer motort alkossanak, ami elegendő lenne a Subaru dízelutó dinamikus mozgatásához.

A motorblokkban mind az öt főtengely csapágy egy ún. Fém-Matrix ötvözetből készült, amely eleve az alumínium blokkba van szinterezve. Ez az eljárás nagyfokú merevséget ad a motornak, különösen csöndes a futása és így a csapágynak a hőtágulása együtt változik a főtengellyel.

A vezérműtengelyt lánc hajtja meg, ami erősebb, tartósabb a szíjhajtásnál, kevesebb helyet foglal. A common rail befecskendezés a károsanyag kibocsátást csökkenti, növeli a hatékonyságot.
A turbófeltöltő változó geometriájú, hogy a motor teljes fordulatszám tartományában gondoskodjon a megfelelő nyomásról és megszüntesse a turbólyukat. A feltöltőt a motor alatt helyezték el, ezzel még lejjebb került a motor súlypontja.

Ezekkel a kunsztokkal végül is a dízel boxer kis fogyasztású, nyomatékos motor lett, majdnem benzinesen pörgethető de a dízelekre jellemző rezgés nem mutatkozik, mert a fekvő dugattyúk egymással szemben mozogva kioltják a rezgéseket, anélkül, hogy kiegyensúlyozó tengelyt kellene alkalmazni. A rövid főtengely is kedvez a motor csöndességének, kompakt, kis helyet foglal el, merev az alumínium blokk, alacsony a rezgésszint és más dízelekhez képest csöndes a motor. Alapjáraton, hidegen még hallható a dízeles morgás, azonban magasabb fordulatszámon már jóval csendesebb a konkurens dízeleknél.

A mérnök gárda a boxerdízelt folyamatosan továbbfejleszti, így a pl. Foresterben bemutatkozó motorban a korábbi Legacy/Outbackbe szerelt motorhoz képest már zárt rendszerű szűrőt szereltek.

Masuda szerint a dízel boxer komoly jövő elé néz, a folyamatos fejlesztések során a károsanyag emissziót az Euro 5 fokozatra csökkentik, a fogyasztást tovább csökkentik, a teljesítményét növelik.

’    

„Ha Önök a Boxerdízelt vezetik, megismerik a kitűnő teljesítőképességét és jövőben rejlő potenciális lehetőségét.”

Motor adatok
hengerűrtartalom: 1998 cmł
négyhengeres, négyütemű, dupla vezérműtengelyes
teljesítmény: 150 LE 3600 1/min
nyomaték: 350 Nm 1800 1/min
váltó: 5 fokozatú kézi, v. CVT- Lineartronic automata
sűrítési arány: 16,3
Outback
végsebesség: 208 km/h
fogyasztás (gyári): 4,8/5,6 l/100 km

 Dr. Déry Péter  www.lezerdent.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.