Impreza WRX STI 2015 teszt

Az AWD Autó Kft-nek köszönhetően 2 klubtagunk már ki is próbálhatta a legújabb, 2015-ös Subaru Impreza WRX STi-t…lássuk, miket tapasztaltak, mi a véleményük az autóról…!?

Kösznöjük a gondolatokat sz!lárd és mr_white!

Aki szívesen olvasná a Klub Fórumán a kommenteket, véleményeket az autóról és a tesztről , Ezzel a linkkel átugorhat a Topicra!
 

Szilárd:

Megszólíttattam, hát írok pár szót…
De csak ezért. Magamtól sosem írtam volna…

[quote=”mr_white”]

Belekommentelek, ha már meg vagyok szólítva, de azt hiszem minden kellőképpen színesen le van itt írva

 

Szilárd:

Hol kezdjem…? Hogy szép-e…? Hát elsőre és szerintem semmiképp sem…de meg lehet vele barátkozni…

De állj! Túl előre ugrottunk… Hogy kerültem egyáltalán a közelébe…!? Nos úgy, hogy még mielőtt Petkó itt írta volna, hogy az EF-nél épp most pakolnak le egyet a szalonba,
páran a srácokkal néztük-beszéltük, hogy Pumukli, alias Zóni Zsolt (AWD Autó Kft.) kereskedésében van egy példány, amit a ha.hu-n “vettünk észre”…ami aztán kisvártatva
egyszercsak eltűnt…!!!
A dologhoz tartozik, hogy anno már egyszer szervezkedtünk, hogy ki kellene menni, meg kellene nézni…de az a szeánsz több okból is elvérzett… Most azonban sokk-ként ért,
hogy volt itt egy új STi, de elvitték…!!! És még csak meg sem szagolhattuk… Kb azonnal hívtam Zsoltot, aki volt annyira rendes és őszinte és egyből megnyugtatott, hogy az
autó még a telephelyen van, mivel a forgalomba-helyezését és a papírjait várja… Megkérdeztem, hogy megnézhetnénk-e, mielőtt a szerencsés tulaj használatba venné…
a válasz az volt, hogy “igen, gyertek nyugodtan…”

Több se kellett tegnapról mára, uccuneki, nézzük meg. Sajnos az idő rövidsége miatt csak 1 pajti tudott elkísérni – ami utólag valószínűleg előny volt a rendelkezésre álló
nyálcsorgatási-idő rövidsége miatt… – mr_white. Az a pókerarcú és kötélidegzetű őrült, aki Kakucson és FRT-n képes egy kézzel driftelni a Monster-Forester-rel, miközben
a másik kezével a hajtást állítgatja a középkonzolon és mindeközben a J1 felé fordulva morog, hogy “jajjdeszarulmegymármegintaverda”…

Na, hát egy őrülttel és sok-sok izgatottsággal felszerelkezve nekilódultam a Budaörsi út 120-nak. Norbinak közben végig halálfélelme volt a Suzuki Swift Super Sport-om-ban,
de gondoltam: jót tenne neki, ha felébredne, mire odaérünk, amilyen kómás fejjel szedtem össze… Mintha csak nem is az új, 2015-ös STi-t mennénk megnézni…!?!?!?

Szóval Norbi sikeresen túlélte a sorozatos szívrohamokat és így kellő adrenalinnal a vérünkben érkeztünk a helyszínre. Becsámborogtunk a kapun ahol egyből az első sorban
egy fekete M6-os mellett megpillanthattuk “Őt”. Kb azt kaptuk vizuális élményben, amit vártunk a fényképek alapján, de pár perc téblábolás után elismerően mormogtuk,
hogy nem is olyan rossz ez…és vannak bizonyos szögek amikből igenis dögös ez az autó…!!!

Személyes kitérő: jómagam abszolúte elfogult hawkeye-rajongó vagyok. Anno, mielőtt megvettem bubu-t, néztem / próbáltam blob-ot is és GRB-t is (meg EVO X-et is…),
de a blob nekem a hawk mellett szimplán csúf volt, a GRB „sterilitásától” meg egyszerűen rosszul voltam… A hawk-ban egyesült számomra a szépség és az alattomosság
olyan mértékben és keverékben, amitől nem tudtam és nem is akartam elszakadni…
Szóval így, ebben a tudatban közelítettem a 2015-ös modell felé.

Jelen pillanatig vannak olyan részletek, amik nem jöttek be 100%-osan, de az összkép kellően vonzó volt még így is. Lehet, hogy egy világos kerék + pogácsa ezt is meg
tudná őrjíteni annyira vizuálisan, hogy azt mondjam: feltételek nélkül TETSZIK!

[quote=”mr_white”]

Szilárd parttalan lelkesedése nem ismer határokat, többen találgattuk már addigra hogy vajon elhozza-e magával az előleget egy megrendeléshez…. de ekkor még nem látszott rajta, csak ahogy a Suzukit kitaposta odafelé, az volt gyanús. 
Viszont az biztosnak látszik hogy most az OctaviaRS és Insignia OPC háttérbe kerültek kissé Nála. 

Az autó sötét, feketéhez közeli grafit-metál színű volt, kicsit elrejti a lemezek formáit, fekete kerekekkel ami szintén nem annyira hangsúlyos, szárny sem volt rajta. Ennek ellenére kellemes látvány volt, tetszett. A kaszni valóban magasnak hat ahogy megyünk hátrafelé, de csak ha nagyon bele akarunk kötni… a masszív fara olyan 3as/5ös BMW-s jellegűen vaskos, ebben tényleg kisebbnek hat egy 18” kerék a maga kerékjáratával, de igazából rendben volt, 2-3 évig ez lesz az STi, volt már nagyobb morgás is, ha nem rajzolnak valami teljesen beteg formát akkor ez az irány már bőven kifelé mutat a Lacetti felől (ha szabad egyet értenem azokkal akik szerint a hawkeye sti-vel ért valami véget)

 

Szilárd:

Nem köptünk hát a földre és nem jöttünk el hátat fordítva, hanem megkerestük Pumuklit, aki már egyből hozta is a kulcsot…
Kinyitottuk, elkezdtük nézegetni a belső terét. Tudni kell, hogy ez a „fullosabb” felszereltség, Harman-Kardon hifivel, napfénytetővel, és sokminden egyéb „luxuscikkel”
a fedélzetén… Az anyagminőségek – bár nem németluxusautósan, de mégis – felettébb prémiumak, és bár még mindig van némi kaotikusság, vagy inkább „össze-éretlenség”
a beltérben, mégis éreztük, láttuk, adtuk, hogy már ez egy teljesen más dimenzió..! Norbi is bőszen fotózta a belteret, és lelki szemeivel már dobálta ki belőle mindazt, ami
egy „számára elfogadható” RA-R verzióba nem kellene…

[quote=”mr_white”]

A beltér, különösen a varrott bőr ajtó betét pl. tényleg szép de picit túldíszített néhol az összhatás, amit meg tudok érteni: azok szemszögéből nézve a kérdést
akik ezt megveszik szalonból, újonnan, valamit olyat is kapni szeretnének ami valami modern 2014-es jellegű dolog.

A váltógombon a piros betét egyszerű és elegendő, máshol meg kicsit több a kelleténél a dekor, ennek mintájára váltakozik a látvány ahogy végignézünk bent.
Illik ma már hozzá D-alakú multikormányt adni a különféle gombjaival, kihagyhatatlan, de engem pl. zavart hogy nem kerek

Az ülésen a piros csíkok már a képeken is,
és itt élőben is feleslegesnek érződő, eltúlzott díszítő elemek. (A Suzuki Sport ülése hazafelé mellesleg érezhetően jobban tartott.) Én egy STi-be ma is a fekete Spec.C ülést
tenném, és inkább letisztultabban dekorálnék. A fejtámlája teljesen személyautós, összhatásban nem sportos.

De ezek egyéni, ízlésbeli kérdések, az egész „tesztünk” nem tartalmaz semmilyen megszokást vagy tartósabb tesztből eredő megfigyelést és nem vagyok – sokan nem vagyunk –
szerintem mérvadóak egy olyan összehasonlításban ahol az egyik oldalon az első szűzkéz-tulajdonosok állnak zsebükben 11-13M forinttal akik újonnan veszik és a ma kapható
kínálatból válogatnak, sportos autót keresnek illetve az olyanok akik tuningolt, módosított, másod-harmadkézből vett autókkal, némi tapasztalattal és emiatt más elvárásokkal
közelítenek. Másrészt, ez egy top, GT felszereltség, láttunk már a hawk-eye STi esetén is bőrüléses kivitelt… más lehet a cél ezen a felszereltségi szinten.

 Szilárd:

Keyless entry, keyless go. A műszerfal tövében heverő kulcs társaságában, és Pumukli „na!? menjünk…!?” invitálására megnyomtam a Start gombot. Norbi arcát le kellett
volna fényképeznem. Neki meg az enyémet. Ugyanis az EURO6 normát is teljesítő motor olyan bizseregtető, nagymacskás durmolással kelt életre, amire nem számítottunk…!!!
Először emeltük meg előtte nemlétező, képzeletbeli kalapunkat. Jó eséllyel a váltó- / motor-tartó bakok is keményebbek lettek, mivel alapjáraton is beszűrődött az utastérbe
némi rezonancia, ami pont arra elég, hogy még álló helyzetben is emlékeztessen: ez nem egy fából készült hintaló itt a segged alatt haver! Pumukli közben hozott egy P-s
rendszámot, én meg elkezdtem VOLNA kikászálódni a vezetőülésből, de közben elhangzott az „énmárvezettemeleget” mondat, amire arcomra fagyott a meglepődöttség,
Norbi pedig gyorsan módosíttatta az életbiztosítását a J1-ből… Pumukli beült mögém, és GO!

[quote=”mr_white”]

Ezt adom: meglepett a motorhang, később hátul ülve is, majd a kocsi mögött állva is több volt a bubogás mint amire számítottam egy mai új autótól; a mai
viszonyok közt kevesebb merészséget néztem ki a gyártóból, és az alapjáratkor érezhető finom rezgést is megemlítettem a helyszínen: azt hittem jobban elszigetelik, elzárják
ezeket hatásokat a vezetőtől. Úgy tűnik érezhető, amit lehet olvasni az autóról hogy több helyen keményebb szilentek, néhol g-szemek vannak alapból, ezt a vezetés során is igazolta.

 Szilárd:

Lassan kigurultunk a Budaörsin, és irányba álltunk a 7-es út felé, ami Diósd felé visz egy kellemes kis kanyargós dimbes-dombos úton… Eközben először tapasztaltam
meg a 13:1 gyorskormány hatását, amit Norbi már kb a 2. kanyarodásnál észrevett, hogy zsigerből kissé túltekertem… A kormány valóban sokkal élesebb, precízebb…
A kormánymozdulatok immáron nem „eldöntendő lehetőségek” az autó számára, hanem kötelezően követendő utasítások! Az egész nagyon feszes és direkt.

[quote=”mr_white”]

A turninconcepts.com korábbi tesztje jutott egyből eszembe, Szilárd azt produkálta amit amott is írtak (pályán): folyamatosan a kanyar belső peremére menne
le vele az ember, az első időszakban, annyira máshogy fordul. Hogy ez a kormányzás vagy valami hajtási okosság miatt van, az nem derült ki ennyiből, inkább mégis az
előbbire tippelek. Zsolt is azt mondta útközben hogy szinte sosem tapasztalt vele orrtolós viselkedést és alulkormányzott irányban kifelé radírozást, ami a korábbi modelleknél
egy alapvető „élmény”.

 Szilárd:

 Szóval próbáltam teljesen magamévá tenni az élményt, miközben az Egér úton elevickéltünk a 7-es-ig. Volt alkalmam – Norbinak köszönhetően, aki immáron 2 szabad
kezével tekergethetett mindent körülöttem – megtapasztalni a jelentősen feljavított, sokkal feszesebb felfüggesztést, futóművet; ami úgy zöttyen minden egyes
keresztirányú útbordán, mintha nem is akarná kirugózni, hanem inkább páros lábbal ugrálna rajta, hogy beletiporja azokat a földbe! Ugyanakkor ennek a feszes futóműnek
köszönhető az is, hogy a nem elhanyagolható tömegű autó nem nagyon dülöngél, csak komolyabb, már-már szlalom-szerű forszírozásra… Norbi menet közben aktiválta a
Sport Sharp # módot is, ami éppen jókor jött, mielőtt elkezdtünk felkacskaringózni a 7-es-en a dombok között Diósd felé…

Az első, nyújtott jobb kanyarban kicsit tempósabbra vettük a figurát, de ekkor még azt hittem, hogy érzéki csalódás áldozata vagyok… Az ezután következő szűkebb
balban újra ki akartam volna próbálni, de sajnos záróvonal és egy cammogó Honda Jazz miatt ezt a kanyart kb gyalogos-tempóban kellett abszolválnunk… Az emelkedőn
kvázi-átugrottuk a Jazz-t, majd tempósan közeledtünk a domb legtetején ránk váró szűkülő jobboshoz… Direkt lelassítottam előtte picit, mert meg akartam bizonyosodni
valamiről: és tudja! És nem érzéki csalódás volt az imént! És jujjdeqrvajó! A hajtást úgy hangolták benne, hogy tudja a „torque-vectoring”-ot, azaz képes mind a 4 kerekével
azon dolgozni, hogy az autó a lehető leggyorsabban és leg-élvezetesebben vegye be a kanyart…

Kérdés: mi történik egy gyári GDB / GDC / GDE / GDF (bug-blob-hawk) –ben, és az előd GRB-ben meg végképp, ha kanyarodás közben erőteljesebben a gázra lépünk…!?
Túrja az orrát. Nagyon. Ha van DCCD-nk „Auto” állásban, akkor egy idő után „veszi az adást” és kanyar közben változtat az autó karakterisztikáján, de ez max addigra
történik meg, mire elkezdünk kigyorsítani…magán a kanyaron nem sokat segít.
Na, hát ez nem olyan!

Kanyar közben kicsit jobban a gázra lépve úgy befordítja magát, hogy ihaj! Pedig még hál’ Istennek Norbi nem jutott el ezidőtájt odáig, hogy a kp-i diffit Auto |-| módba állítsa,
ami még több hajtást juttat a hátsó tengelyre… Ha másért nem, hát már csak ezért megérte kipróbálni ezt az autót…!!! Sejtem, hogy ez a titka az új modell jelentősen
megnövekedett kanyarsebességének, amiről már eddig is hallhattunk mende-mondákat… ld. https://www.youtube.com/watch?v=pXRndRTjdfg
De ez tényleg tudja bazz’…!!!

[quote=”mr_white”]

Az érezhető, hogy biztosan gyorsabb lenne széria állapotban bármely korábbi STi modellnél, ebben nem érdemes kételkedni, ahogy Szilárd is írja kellően
feszesnek érződik és nemigen billeg vagy rúg vissza ha terhelést vált, szépen mozog, stb. Nem hiszem hogy ennél feszesebbnek kellene lennie széria autóként, de azt sem
hogy lágyabbnak, ez egy STi és a kritikák ne azt emlegessék fel neki hogy ez kényelmesebb autó lett és ne akarj autózni vele egy pályanapon. Valószínűleg megfuttatták
valahol időméréssel is, pár konkurencia modell ellen, és ez egy vállalható kompromisszum, a korábbi elpuhulásról szóló kritikákat leszerelve, és amivel végeredményben
gyorsan is lehet menni és nem ráz szét.

Bármiféle bentről állítható futóművel és még több okossággal már egy másik árkategóriába csúszna fel, prémiumabb autókkal kellene versenyeznie, ami feleslegesnek tűnik nekem.

Szilárd:

Felértünk a domb tetejére, ideje volt cserélni. Norbi átült a B1-be, miközben én elbeszélgettem egy fiatal sráccal, aki nem bírta ki, hogy ne kérdezze meg, hogy ez-e az az
új modell, amiről nemrég olvasott, meg hogy milyen, meg hogy jó-e…?
Elindultunk Norbival visszafelé, így most én nyomkodhattam-tekergethettem mindent menet közben, amitől látszott, hogy agyfaszt kap, mert úgy érzi, hogy valaki „belenyúl”
a vezetésébe… De hát ilyen egy igaz jóbarát, nem…!?

Norbi élményeiről csak Ő tudna írni, így ez most egy „meghívás” is számára, hogy jöjjön és tegye meg. Utasként csak még inkább oda tudtam figyelni az autó alapvető
menetdinamikájára, a futómű feszességére, az egész autó masszívitást sugárzó magabiztos mozgására… A sok helyen már megírt, „harapósra” programozott gázpedál
valóban frenetikus párost alkot a nagyon direkt kormányzással, hiszen már a legkisebb pöccintésre is jóval dinamikusabban gyorsítja az autót, mint azt elvárnánk – ez is
tök jól el van magyarázva az amerikai YT-video-ban…hogy hány % gázpedál-állásnál már mennyire nyitja a pillangószelepet, stb. Persze „az őrültnek” ezt is sikerült táncba
vinnie, de ez már csak annak lenne újdonság, aki nem ismeri Norbit: az egyik lejtőn, szűk jobbosban provokálta a „torque-vectoring”-ot, és kérésére az autó kimutatta a foga
fehérjét…! Norbi keze gyorsabb volt, mint az ESP, de abban mindhárman egyet értettünk utána, hogy egy alapvetően orrtolósan-biztonságosra hangolt autóból átülő emberkének
mindez akár ijesztő is lehet… De nekünk nem volt más, mint élmény! És annak a kis csíntalan rosszindulatúságnak a pillanatnyi megnyilvánulása, amit már oly’ régóta
hiányolhattunk az STi-ből…ami a hawk-ban még benne volt, és amit aztán a GRB-ből teljesen kiírtottak a butabiztosra hangolt ESP-vel…

Hát ebben most újra itt van![quote=”mr_white”]

Hát én egyből felismertem miért írta azt a Totalcar, amit: ez a kormányzás kicsit sok lehet valakinek elsőre, és elég erőteljesen megszervózott tehát szinte
biztos hogy bele fogsz korrigálni, főleg ha próbálgatod a kanyarokat, ha nem ismernéd az utat magad előtt csukott szemmel. Ebből pedig könnyen az lesz hogy úgy
fordulsz majd (Manu-tól kölcsönözve a kifejezést) mint a dobókocka Remélem hogy az ESP jó benne mert én cifra dolgokat néznék ki ebből az autóból ha felbátorodik vele
az első tulajdonos A megszokás faktort ismét megemlítem itt: nem tudom megítélni hogy mit gondolnék 1 hét megszokás után és mennyire kerülne szépen a helyére az egész.

Folyamatosan az volt bennem, ez egy új, finom, elegáns, szalon autó napfénytetővel, amire vigyázunk, Harman-Kardon hifi és társai, … és mégis ennyire ideges, hirtelen, élénk.
Valahogy ennyi tesztelési idő alatt ez a kettősség nehezen egyeztethető össze fejben.

Én inkább a WRX-et teszteltetném általánosságban, az STI-t pedig egy kicsit később futtatnám végig a szaksajtón, ne egyből a harapós kutya ijessze el őket a kapuból.

 

 

Szilárd:

Pedig ez elsőre és alapból egy barátságos és –STi-mércével mérve – takarékos, családi, sportos szedán. Minőségi, bőr-alcantara belsővel, sötét tetőkárpittal, tolatókamerával,
multifunkciós központi kijelzővel, ami a hajtás erő-elosztását és a turbo-nyomást + aktuális gázpedál-állást is képes valós időben megjeleníteni…bla-bla-bla.

 

[quote=”mr_white”]

Ha a fejlődésre gondolok, némi kritika: 2014-re esetleg – mivel már 2008 óta amúgy is 18-as kerékkel jön az autó – feljebb léphettek volna a 326mm Brembóról egy hatásosabb fékre vagy valamit lecsurgathattak volna a twin-scroll turbó vonalról az alapmodellekbe. Így elsőre ezek jutnak eszembe. A próbált autóval, a próbaúton persze minden rendben volt a fékkel és kellően erős volt érzetre. Úgy látszik a 2.5-re a gyár szerint sem létszükséglet a twin-scroll, de a downsizing szerintem eljön ide is. 2.0T az Sti-nek, 1.6T a Wrx-nek egész jól hangzana

Szilárd:

Hát röviden ennyi. 

Millió hála és köszönet Pumuklinak a lehetőségért, hogy megadatott ez nekünk, és ezúton is gratulálunk az új tulajnak, akit itt és most is szeretnék meghívni a Klub összes létező eseményére az új szerzeménnyel egyetemben…!!!

 

[quote=”mr_white”]

+1 nem gondoltam hogy vezetni is fogjuk! Korábbi tesztvezetéseken a S# mód mindig tiltott gyümölcs volt, anélkül meg mit ér…

 

Szilárd:

Na, látszik, hogy nekem is csak most csapódnak le a dolgok…szóval Update I:

Váltó, kuplung
A kuplung (én Exedy-vel járok már egy jó ideje… ) STi-hez mérten feszes, de talán még egy határozottabb és eltökéltebb női virgács is képes lenne megküzdeni vele, “valamit valamiért alapon”…
A váltó viszont abszolút short-shifter feeling! Pedig az előző generációk váltó-útjára sem volt túl sok panasz…
Ami a “legizgibb” az autó ezen részén, az inkább a váltó – kézifék közelsége, illetve a kézifék pozíciója + mozgása maga…
Ezt egyszerűen nem tudom szavakba önteni, de mivel az egész középkonzol szinte az alkart súrolja, olyan feeling, mintha valami magasra emelt verseny-kéziféket készülnél behúzni… “Sajnos” ezt nem volt lehetőségünk kipróbálni és a lélek sem igazán vitt volna rá egy ilyen szalonautónál, de tény és való, hogy nagyon csábító már maga az elrendezés is, illetve a kar karakterisztikája is…

Ülések
Hát, ebbe már nem húzod be a 4-pontost, az biztos…
Ugyanis a gyár – el nem ítélhető módon – nem vágott bele lyukat az övek átfűzéséhez nyak-tájon…
Lehet, hogy ez majd meglesz a későbbi, limitált tS / RA verziókban, de ez az STi ilyen szempontból nem “track-ready” – de igazából, és jobban körülnézve benne: nem is várjuk ezt tőle…
Az ülések maguk kicsit talán tágasabbak, mint az eddigiek – amikbe már régebben is kissé talán diszkomfort érzete volt a nagyobb darab, “hátasabb” sofőröknek… Ergo itt talán kicsit túlságosan is feláldozták a mindennapi kényelmet a sportosság oltárán, de az is lehet, hogy egy keményebb üléssel és ezzel a futóművel meg a halálba kívántam volna a komplett autót, és ez így jó, ahogy van…(?) Kicsit talán lehetne több oldaltartásuk – akár combban akár vállban, akár mindenhol – de mondom: lehet, hogy az úgy együtt az autóval már “túl sok lenne a jóból”…

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.