Outback 2.5 CVT 2013

Subaru Outback  2.5 CVT 2013 teszt, ismertető

o 

A Subaruval való megismerkedésem egy Legacy kombival kezdődött. Abban az időben (1992) még nem létezett Outback, nem is nagyon hiányzott, mert az automata kombi Legacy légrugóval szerelt kiadás volt, annak minden előnyével. A hasmagasságot 4,5 cm-el lehetett emelni, az így adódott 19,5 cm-es talaj feletti magassággal már némi terepjárásra is lehetett kényszeríteni a Legacyt. (ha valakit érdekel a működése, itt írtam róla: http://members.chello.hu/drderypeter/Legrugo.htm ) Mire a Subaru beszüntette a légrugós felfüggesztések gyártását, szerencsére már létezett az Outback, így a kombi-terepjárónak meglett a méltó utódja.

1996-ban mutatta be először a Subaru a szimmetrikus összkerék meghajtású Outback-et, és ezzel új kategóriát teremtett ”Sport Utility Vehicle” ( S.U.V.) néven. Azóta már a negyedik generáció fut az utakon, a mostani kiadás a 2013-as évi, tulajdonképpen a 2010-ben piacra került Outback FaceLift-je. Azonban így nem egészen pontos a megfogalmazás, mert nem csak egyes karosszéria elemeken módosítottak, hanem szerkezetileg is fontos változtatások történtek.

Az eddig megjelent Subaru típusokat Emil Frey Subaru Import jóvoltából volt szerencsém kipróbálni, sőt többet huzamosabb ideig használni. Most lehetőségem nyílt a 2013-as Outback 2,5 CVT Comfort/Navi változatának is a tesztelésére.   Az előbbiek eredményeképpen módomban áll összehasonlítani az egymást követő kiadásokat.

Külsőleg a karosszéria nem sok eltérést mutat, a reflektor, a ködlámpa, a hűtőrács körül fedezhetünk fel némi változást. A hűtőrács magasabban van, ezzel is hangsúlyozottabb lett a SUV – os megjelenése. Hangsúlyozott kerékívek, erőteljes ütközők emelik sportosabb szintre a formát.  Az ablakok az elődjéhez hasonlóan masszív fémkeretet kaptak. A fényszórók elhelyezése háromdimenziós, hosszan nyúlnak ki oldalra is. HID – xenon – világításúak (High Intensity Discharge), fényszórómosóval, sötétedéskor automatikusan bekapcsolódnak.
A nagyméretű motorosan behajtható, integrált LED irányjelzőkkel ellátott külső tükrök fűtését praktikusan egy kapcsoló működteti a hátsó – és az első szélvédő fűtésével együtt, mindez a feledékenyek kedvéért úgy beállítva, hogy 15 perc után kikapcsoljon. A tolatást tolatókamera segíti.

front

A mostani kiadásban a karosszéria merevítésén tovább dolgoztak, ezzel még merevebb, csöndesebb, biztonságosabb kasznit sikerült kialakítani. A biztonsághoz még hozzájárul a hat légzsák.

lufi

Finomítottak a “Subaru Dynamic Chassis Control Concept” (Subaru DC3) karosszéria merevítésén.

c3

A törésteszten az elérhető legmagasabb pontszámot érte el az Outback. A Subaru az egyetlen olyan autógyár, amelynek az összes típusa a maximálisan kapható 5 csillagot érte el.

Ez a passzív biztonság szempontjából megnyugtató, de az aktív biztonságon is sikerült tovább javítani.  A futómű kialakítását mind az első mind a hátsó felfüggesztésnél módosították. Az első kerekek továbbra is McPherson felfüggesztést kaptak, de hosszabb lett a rugóút, a futómű egy része a bölcsővázhoz rögzül. 

futo1

 

A hátsó futómű is egy segédkerethez csatlakozik, ezzel kisebb a helyigénye, a futóműzaj csökkent. A keresztlengőkarok rugóútja is megnőtt, a rugók és a szilentek keményedtek, ezzel a felfüggesztéssel a karosszéria dőlése a kanyarokban 40 %-kal csökkent az előzőhöz képest.

futo2

 

A Subaru mérnökei jó munkát végeztek, az autó az út egyenetlenségeit jobban kirugózza, anélkül, hogy a fékezésnél nagyot bólintana, a kanyarokban dülöngélne. Nekem tetszik az ötlet, az előzőhöz képest komfortosabb lett a rugózás, a keresztbordákon kisebbeket döccen, a hosszabb rugóút ellenére nem vesztett az Outback a közmondásosan stabil úttartásából. Fantasztikus az egyenesfutása, – képes 100 métereken keresztül egyenes vonalban menni, anélkül, hogy a kormánnyal beavatkoznánk az irányításába.

A biztonságos autózáshoz tartozik még a többi hárombetűs elektronika, a 4 CH ABS, az ASR -kipörgésgátló, a VDC -menetstabilizátor, az utóbbi kettő egy gombbal kikapcsolható.
Emelkedőn a könnyebb elindulást segíti a HillHolder (visszagurulásgátló), amely működésében az elektronikus kézifékre támaszkodik.

A boxermotorra jellemző alacsony súlypont és persze a szimmetrikus AWD is a stabilitást nagymértékben növeli.

sulypont

 

A 2013-as Outback boxermotorja teljesen új fejlesztés, a tesztautóban 2.5 literes motor dolgozik, DOHC szelepvezérléssel. Már az előző kiadású Outbackben is a motort külön bölcsőbe fektették, ezzel mélyebbre került a súlypont, a kardántengely megtörési szöge is kisebb lett, így csökkent a rezonancia, súrlódás, csökkent a zaj.

bolcso

 

A teljesen új motorfejlesztés eredményeképpen a teljesítmény 167 Le-ről 173 Le /5600rpm -re nőtt, ami nem nagy különbség, azonban a teljesítménygörbe nagymértékben kiegyenesedett, a nyomaték is nőtt, (236 Nm/4100 rpm) és már alacsonyabb fordulaton is életre kel a motor, az autó jó lendülettel iramodik neki.  A gázpedál lenyomására a motor élénken reagál, ezzel párhuzamosan a fogyasztás nagymértékben csökkent.

motor

 Ez köszönhető az új motornak, és nem kis érdeme van a már második generációs automata CVT váltónak! A váltó nagyobb nyomatékot tud átvinni, csöndesebb, könnyebb, jobb a hatásfoka.

cvt

(A váltóról írtam a Subaru Barátok Honlapján, ha többet akar megtudni róla, ott http://members.chello.hu/drderypeter/CVT.htm olvashatja).  
Aki kézzel szeretne váltani, bármikor beavatkozhat az automatikus vezérlésbe, ebben az esetben a gázadáskor visszaáll automatára. Ha az előválasztóval a Manual módot választja, a kormány melletti fülekkel 6 sebességi fokozatot állíthat, kivételes, 0,1 sec. reakció idővel. (A CVT váltós, dízel motoros OBK hét manual sebességes.)

ful


 

Az automata módban az elektronika mindig a legoptimálisabb áttételt állítja be, a motor fordulatszáma mindig ideális a forgatónyomaték, illetve a fogyasztás szempontjából. Érdekes érzés, ahogy az autó megszakítás nélkül gyorsul, akár egészen a végsebességig.

A nyomatékátalakítón keresztül a motorhoz csatlakozik a CVT Lineartronic váltó, majd folytatódik a Subaru elektronikusan vezérelt MPT–vel (Multi-Transfer Kuplung), amely folyamatosan vezérli a nyomaték elosztását az első és a hátsó kerekek között, hogy megfeleljen a mindenkori forgalmi helyzet követelményeinek. A Multi-Transfer Kuplung alap esetben 60/40 % arányban adja a nyomatékot az első-hátsó tengely között, de ha szükséges, automatikusan 50/50 % arányban osztja el az erőt erős gyorsításkor, vagy egyébként, ha a közúti körülmények úgy indokolják. Természetesen ez a szabályozás is hozzájárul az Outback nagyon jó kanyar stabilitásához!

Az utastér is hozott némi változást. Új a nagyfelbontású 7 collos touchscreen kijelző, a navigáció SD kártyáról töltődik be, ezzel a térképfrissítés is leegyszerűsödött. Hanggal vezérelhető, már magyarul írja ki a beállításokat, utasításokat, sőt magyarul is beszél. Természetesen az Európa térképben részletes Magyarország is szerepel, sok okos POI-val.  iPod , mp3 lejátszásához van csatlakozási lehetőség. A rádió, CD vezérlése is ezen a képernyőn történik, az autó funkciói is itt állíthatók be. Jól áttekinthető, nem sok tanulást igényel a beállítás, sokszor szöveges segítséget is kapunk. A 6 hangszórós HiFi minősége tovább javult.
A telefon hangvezérlésű Bluetooth kapcsolata, a hatlemezváltós CD nem változott.
Egyes kiadásoknál elérhető a Harman Kardon erősítő rendszer, talán hozzánk is eljön belőle néhány példány…  

dispradio

Az elektronikus rögzítőfék kapcsolója átkerült a jobb használhatóság miatt középre, az eredeti kézifék helyére. A változtatás jó ötlet, jobban kézre esik, helyet nem foglal, és a sokéves berögzött mozdulattal könnyedén lehet „behúzni”.
Az elektro-lumineszcens multiinformációs műszerek sok hasznos visszajelzést adnak. Hasznos az „Econometer”, segíti a környezetbarát vezetést. Az előző kiadásnál érdekes megoldás volt a kék figyelmeztető jelzés a hideg motorra. A sok év alatt megszoktuk, hogy a hagyományos műszeren figyelemmel kísérjük, hogyan melegszik a hűtővíz az optimális középállásig, akik ezt hiányolták, most nem panaszkodhatnak, a vízhőfok kijelzése visszatért a hagyományoshoz.

muszer

A multifunkciós kormány nem változott, axiálisan és horizontálisan állítható, jó fogású, bőrborítással. Az elektromos kormányszervo rásegítése sebességfüggő, így minden időben precíz visszajelzést kapunk. Kormányról vezérelhetjük a HiFit, telefont, monitort, valamint a tempomatot. Itt helyezték el a CVT manuális beavatkozására szolgáló vezérlő füleket.
Az ablaktörlők parkoló helyén fűtőszálak futnak, ha télen odafagynának, pillanatok alatt leolvaszthatók. Maradt az esőérzékelő, praktikusan lehet az érzékenységét beállítani.

 A műszerfal fekete színű, jó tapintású, csiszolt felületű alu betéttel díszített.  A teljes belső kialakítása sportos-elegáns benyomást kelt. Kiváló minőségű anyagokat használtak, a Comfort kiadásban a belső kárpit fekete bőr, (opcionálisan lehet Ivory) minden részlet igényesen kidolgozott.
A vezető ülés elektromosan tíz féle irányban állítható, a beállítás 2 személyre memóriával rögzíthető. A két fokozatban fűthető fotelek kényelmesek, jó oldaltartással. A kezelő-irányító szervek funkcionálisan elrendezettek, minden könnyen elérhető, átlátható. A hátul ülőknek bőséges lábhely jut, – köszönhetően a már az előző kiadásnál is nyújtott tengelytávnak-, kényelmesek az ülések, a támla több fokozatban dönthető. A könyöklő lehajtásával elérhetőek a pohártartók, hátul a légbeömlő nyílások szabályozhatók, így szinte egyénre szabható a kocsiban a fűtés-hűtés. Az oldalablakok ajtókerete az előzőhöz hasonlóan továbbra is megvan, sajnos a sportos keret nélküli ablakoknak –úgy tűnik- végleg búcsút mondhatunk. A tervezők szerint viszont ezzel csökkent a szélzaj, amit el is hihetünk nekik, mert valóban csak jóval 130 km/ó felett jelentkezik enyhén a szélzúgás.
Sajnos az EyeSight driver-assist system ebben a kiadásban még nincsen, pedig nagyon kíváncsi lennék rá. (Meg persze velem együtt még jópáran.)

elol1

Több tesztben olvastam, hogy fontos felszereltség a pohártartó is, az Outbackben nem lehet erre sem panasz, mert az ajtókban, középkonzolon, hátul, szép számmal találhatóak. A jó közérzetünkhöz fontos a belső klíma, a szerkezet működése természetesen kétzónás, automatikus szabályozással. A hölgyek örülhetnek a napellenzőre szerelt megvilágított tükörnek és a nagyméretű első könyöklő alatti két fűthető-hűthető rekesznek, az öblös kesztyűtartónak. Az üveg tetőablak motorosan emelhető, nyitható, természetesen zárás védelemmel, nehogy a kezünket beszorítsa.

A vezető oldali ablak automatikusan húzódik végig, és záródik, örültem volna, ha végre ugyanez a jobb oldali ablaknál is elérhető lenne.

Praktikus a kulcs nélküli beszállás, de úgy tűnik, szokni kell, mert a zárás után egy óvatlan ismételt ajtónyitással könnyen nyitva maradhatnak a zárak.

A motorindítás start stop gombbal működik, nekem nagyon tetszik, kényelmes megoldás. Az indítást a műszerek melletti magyar nyelvű kiírás segíti. A leállítás után udvariasan elköszön: „A viszont látásra!” Nem állom meg, hogy vissza ne köszönjek! J

elol2

A csomagtartó tágas, normál helyzetben 530 dm3, a hátsó üléstámla csomagtartóból is lehajtható, így 1677 dm3 rakodóteret nyerhetünk. A teljesen sík felület jól pakolható. A csomagok rögzítését praktikus lehajtható fülek segítik.

Már az előző kiadásnál is gondoskodtak a csöndes, sima futásról, a ráncfelvarrás után ez érezhetően tovább javult.
Az autó nagyon csendes. Ha valaki a bubu hang miatt venne Subarut, javaslom, ne ezt az Outbacket válassza, mert még a 4000 körüli fordulaton is csak enyhe motorbúgás jön, némi boxerhangot 5000 fordulat fölött lehet odasejteni. A bubuhang hiánya azonban ennél a típusnál nem fájó, mert ha valaki családdal, gyerekkel utazik, még hosszú kilométereken keresztül sem fog elfáradni. Cserébe nagyfokú kényelmet, biztonságot kapunk.

Az új OBK igazi családi crossower! Jól pakolható, kényelmes, csöndes autó. Ám ha sportosan vezetjük, nem tiltakozik, a tanuló CVT váltó csöndben dolgozik, a nagyobb forgatónyomaték kedvéért magasabb fordulaton tartja a motort, így minden szituációban kellő erő áll rendelkezésre, a kanyarokban nagyobb dőlés nélkül biztonsággal fordul be, a fékek jók, pontosan adagolható a fékerő.  Vészfékezésnél megnyugtató segítőtárs a fékasszisztens. A terepjáró képességét a 20 cm-es hasmagasságával nem tudtam kipróbálni, de az elődjével szerzett tapasztalataim alapján úgy vélem, ezzel az új futóművel a lehetőségek csak javultak.

A teszt alatt megtett 600 km–t több mint fél tank benzinnel tudtam abszolválni, ami a kompjuter szerint 8,2  l/100km-es átlagfogyasztást jelent. Ha a 4,79 méteres, SUV karosszériás, több mint 1600 kg önsúlyú (AWD, Automata) autó 4 felnőttel, tele csomagtartóval, 173 LE-s benzinmotorral ilyen fogyasztást produkál vegyes használatban, nagyon meggondolandó a dízeles kiadás választása. Valószínű a nagyobb éves km-t teljesítő autósoknak lehet az egy jó alternatíva.

A légrugós Legacyt nagyon szerettem, praktikus, kényelmes autó volt. Azonban ma már, hogy az Outbacket ilyen felszereltséggel, jó futóművel adták ki, nem szidom a FHI mérnökeit, hogy leálltak a légrugók gyártásával, megbocsátom nekik…

 

Választható színek  :

szin

Jó hír, hogy az árak a régihez képest nem változtak.

Subaru Outback az Outbacken keresztül! :

 

Teszt:  Dr. Déry Péter
Képek: Dr. Déry Péter
www.lezerent.hu

 

 

Műszaki adatok:

adat

 Dr. Déry Péter  www.lezerdent.hu

 

HOME
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.