Outback D 2.0 CVT 2013

Subaru Outback D 2.0 CVT teszt

 

Subaru Outback 2.0 D CVT 2013

 

A Subaru fennállása óta már megszoktuk, hogy az autógyártás történetében újra és újra valami meghökkentő találmánnyal rukkolnak elő. Ilyen volt az első négykerék meghajtás személyautóban 1972-ben, az első szériaautó a világon, amely 0.29 cw értékkel rendelkezett ( XT 4WD Sportcoupe), a szimmetrikus AWD-hajtás a boxer motorral, az első SUV kitalálása az Outback révén, az első SUV kombi megjelenése a Forester-rel, az SI-Drive, a Lineartronic CVT, a boxer dízel, az EyeSight driver-assist rendszer, és most a boxerdízel mellé az új fejlesztésű Lineartronic CVT váltó.
Ebben az évben hozták ki a Subaru Outback dízelt ebben a párosításban. A Subaru autókereskedésben alig a piaci megjelenés után már kapható is az első automata dízel Outback, nagy szerencsémre a Kereskedés Vezetője felajánlotta nekem kipróbálásra az autót.

Örömmel vettem a lehetőséget, az első dízel Subaru megjelenése és a hozzá illő automata kifejlesztése közötti 4 évet türelmetlenül vártam, míg végre megjelent az új CVT váltó, amely már képes arra, hogy a dízel nagy nyomatékát gond nélkül átvihesse a tengelyekre.
Természetesen a piacon már létezett korábban is a nagyobb nyomatékra tervezett fokozatmentes váltó, de a szimmetrikus elrendezéshez azok nem használhatóak. Ezért kellett a Subarunak saját magának építeni egy váltót, amely már illeszkedik a szimmetrikus AWD-hez. Megkülönböztetésül ezért nevezték el Lineartronicnak.

A kaszni, a felszereltség a benzineshez képest alig változott, ez nem okozott meglepetést. Az új 2013-as benzinessel megtett néhány száz kilométer (http://members.chello.hu/petdery/Outback2013test.htm ) már meggyőzött az autó kényelméről, biztonságáról. A benzines karosszériájától csak a motorháztetőn elhelyezett intercooler hűtéséhez vezető nyílás különbözteti meg, nekem tetszik, sportos megjelenést ad az autónak.

Kívülről a Subaru Outback még soha nem volt ilyen jól eltalált, férfias megjelenésű. A 2010–es kiadás után egy kis vérfrissítést kapott a karosszéria, de jelentősebb változtatást inkább a lemez alatt értek el. A formája funkcionális és merész. Az új 17 colos könnyűfém keréktárcsák, erőteljes kerékív domborítások, megemelt hűtőrács teszik a karosszériát „SUVosabbá”.  Új lökhárítót kapott, amellyel a légellenállást tudták tovább csökkenteni.

A Subaru Outback nagyon jó választás azok számára, akik szeretnének maguknak, illetve a családnak egy tágas, nagyon jó felszerelt, összkerék-hajtású japán kocsit, a „prémium” konkurensekhez képest nem túl nagy pénzért, de nagyon jó minőségben.  A Subaru tagadhatatlan hírnevét ebben a típusban csak tovább öregbítette a tartósság, kényelem, biztonság és a megbízhatóság terén.

 A beltér hatalmas, lenyűgöző a minőségi berendezés, a finom bőrborítású, jó oldaltartású, 2 fokozatban fűthető első ülések 8 irányban állíthatók, a vezető oldali szék motoros, memóriája 2 személyre szabott pozíciót tud rögzíteni. A finom, szépen kidolgozott bőr kárpit jó minőséget és tartósságot sugall.  A belső tér öt felnőttnek elegendő, kényelmes a fej és lábtér, a színezett nagy ablakok miatt körben nagyon jó a kilátás. A jó térérzetet fokozza a hővédő bevonatú üveg tolótető. Az Outback a hosszú tengelytáv miatt (2745 mm) a hátsó sorban is kényelmes olyannyira, hogy a térdeknek még a nagyra nőtt felnőtteknek is elég helyet biztosít. Hátul akár két felnőtt és mellettük az Isofix gyerekülésben egy csecsemő is kényelmesen elfér.

A belső kényelmet és a biztonságot a tolató kamera, a Bluetooth telefon csatlakozás és audio streaming, iPod / USB audio interface és kiegészítő audio jack csatlakozó, a műholdas navigáció fokozza, a jó komfortérzetet a kétzónás légkondicionáló szolgáltatja, amely a hátul is állítható szellőzőnyílásokkal további kényelmet nyújt.

Elektro-lumineszcens műszerek és a színes LCD jó felbontású, könnyen olvasható hét hüvelykes képernyője adnak információt az autó működéséről, illetve segítenek a vezetésben. A hanggal is vezérelhető navigáció teljes Európát mutatja, végre Magyarországot is, magyarul. Sajnos az új EyeSight driver-assist system még mindig nem jelent meg nálunk a piacon, de remélem, a következő kiadásokban már láthatjuk ezt a hasznos felszerelést is.

Az elektromos kézifék a korábbi kényelmetlen helyről végre visszaköltözött az eredeti helyére, a vezető- és utasoldali ülések közé. Az eső érzékelő ablaktörlő, a sötétedéskor kapcsolódó lámpa maradt, mint az elődjében.

A kormány jó fogású, két irányban állítható, így mindenkinek kényelmesen beállítható, a két küllő mindkét oldalán vezérlő gombok vannak, a jobb oldalon a tempomat szabályozására, a baloldalon lévők a HiFi, telefon vezérlésére szolgálnak.

 

 

A Keyless Entry System, a kártyával nyíló ajtók nagyon kényelmessé teszik a bejutást az autóba, nem kell a kulcsot keresgélni a zsebünkben, különösen, ha tele van a kezünk csomagokkal. Ez a rendszer teszi lehetővé a gombnyomással indítható motort, kényelmes és biztonságos! A kezelő szervek a Subarunál már megszokott funkcionális, jól elérhető helyen vannak, nem kell nyújtózkodni egy-egy kapcsoló működtetéséhez.

A kényelmet és biztonságot szolgálják még a ködlámpák, a fűthető motoros külső tükör, az esőérzékelő ablaktörlő parkoló helyén a jégtelenítő és a tolató kamera.

A csomagtér-ajtó magasra nyílik, a csomagokat nem kell magasra emelni, a csomagtartó kényelmesen pakolható. Ha az 526 dm3 rakodóhely nem elég, a 2/3 – 1/3 arányban lehajtható hátsó üléstámlák lefektetésével 1677 dm3 – re növelhető a teljesen sík rakfelület. A támla több fokozatban dönthető, a lehajtása kényelmesen megoldható a csomagtérből is és az utastérből is.
 


 

Az autó hangszigetelése kitűnő. A kocsiszekrényen belül még fokozottabban alkalmazták a zajelnyelő borításokat, a motorházfedél hangszigetelése dupla rétegű, a kerékjárati ívek belső oldalát is hangszigetelővel borították, mindezek eredményeként az autó belülről igazán csöndes, a dízel motorzaj alapjáraton enyhe morgással jelentkezik, 100 km/ó körül 2000-es fordulatnál még kellemesen halk a motor,  3500 fölött már hallatja a hangját, de még mindig nem zavaró. A Subaru mérnökei szerint az utastér zaj a jó hangszigetelésnek köszönhetően az előző kiadáshoz képest még 6,5 százalékkal csökkent .

 

TECHNOLÓGIA

A futómű geometriáján változtattak.  Az első kerekek továbbra is McPherson felfüggesztést kaptak, de hosszabb lett a rugóút, a futómű egy része a motort tartó bölcsővázhoz rögzül.  A hátsó futómű is egy segédkerethez csatlakozik, ezzel kisebb a helyigénye, a futóműzaj csökkent. A keresztlengőkarok rugóútja is megnőtt, a rugók és a szilentek keményedtek, ezzel a felfüggesztéssel a karosszéria dőlése a kanyarokban a gyár szerint (és szerintem is) 40 %-kal csökkent az előzőhöz képest. Cserében viszont a keresztbordákon áthaladva jobban érezhető a döccenés.

Az Outback CVT dízel kiadásban az első – hátsó tárcsafékek hűtöttek. A fékerő jól adagolható, hatásosan lassítja az autót, a hosszú szerpentinen lefelé, a sok használat alatt sem fárad el. 

A 2.0 literes dízel aggregát már az új Foresterből ismert, az Outbackben a kuriózumot a CVT – vel történt párosítás adja. A 2.5 l-es benzines már 3 éve fut a CVT váltóval, de az akkori fokozatmentes automata nem volt elégséges a dízelmotor termelte 350 Nm forgatónyomaték átvitelére.

 

 A folyamatosan változó áttételű (CVT) automatán sokat módosítottak, plusz olajhűtőt kapott és manuális módban a szoftver 7 fokozatra állította a nyomaték elosztását. A kormány melletti váltófülekkel kézzel lehet beavatkozni a sebességváltásba, ennek különösen a motorfék forszírozott alkalmazásánál van jelentősége. Aki kizárólag kézi üzemmódban akarja használni a váltót, a gyorsaságával is meg lehet elégedve, 0,1 mp alatt kapcsol le, vagy föl.

(CVT automata: http://members.chello.hu/petdery/CVT.htm

Az autónál alkalmazott alumínium lemezek, a motorház tető, a hátsó ajtó és egyes merevítő elemek felhasználásával az autó súlya csupán 1600kg, ez és a jól összehangolt motor  és az új CVT váltó tökéletes együttműködése eredményeképpen a gyár a lenyűgöző 6,5 liter/100km gázolajfogyasztást adja meg. Ez ideálisnak tűnik, a teszt alatt 6,8 l/100 km vegyes fogyasztás jött ki, ami még mindig meglehetősen kedvező az autó méretei és a tudásához képest.
 

BIZTONSÁG

Subaru következetesen különös figyelmet szentel az autói aktív – és passzív biztonságára. A Subaru az egyetlen autógyár ahol az összes autótípusa a maximális, 5 csillagot érte el a törésteszteken.

Az aktív biztonságot a tolatókamera, a kitűnő futómű, a szimmetrikus összkerékhajtás az alacsony súlypontú boxer motorral, az első-hátsó léghűtéses tárcsafékek, a stabilitást, a biztonságot javító, segítő elektronikák adják, a négy csatornás ABS, VDC – stabilitást segítő elektronika, kipörgésgátló, -mindkettő kikapcsolható, és a fékasszisztens biztosítják. 

A passzív biztonságért a “Subaru Dynamic Chassis Control Concept” (Subaru DC3) karosszéria merevítés,

a motor bölcsőbe fektetése (baleset esetén a karosszéria alá vezeti a motort),  

a 7 légzsák, övfeszítővel ellátott biztonsági övek,  

izofix gyerekülés rögzítés, stb. adják. Ezek eredményeképpen érdemelte ki ez a típus is az öt csillagot a törés teszten.

 

VEZETÉS

A motor indítása gombnyomással történik. Az alapjáraton a benzines boxer nyugalmával fut, kis morgással adja tudtunkra, hogy dízelt iszik a motor. A hang magasabb fordulaton sem erősödik túlságosan, a dízeleknél megszokott mormogás alig szűrődik be a kocsiszekrénybe.

A kormány jó fogású, a sebességfüggő elektromos szervo éppen annyit segít a kormányzásban, hogy a kényelem mellett még kellő visszajelzést kapjunk az autó viselkedéséről.
Az autó stabilitása példás. A javított futómű miatt az autó a kanyarokban csak kis mértékben dől, fékezéskor alig bólint az eleje. Egyáltalán nincs olyan érzésem, mintha egy nagyméretű SUV-ban ülnék. Az autó méretéhez képest az 1606 kg súly nem túl sok, ezzel a 2 literes turbódízel boxer könnyedén megbirkózik. Az autó jó gyorsulásához, rugalmasságához nagymértékben hozzájárul az új CVT váltó. A kickdown hatására a motor gyorsan felpörög, jó darabig megáll a 4000 fordulaton, érdekes érzés, ahogy az állandó fordulatszám ellenére az autó folyamatosan intenzíven gyorsul. A rántás mentes gyorsulás kicsit olyan érzést ad, mintha elektromotor mozgatná az autót. A fék megnyugtatóan lassítja az autót.
És persze nem jön zavarba akkor sem, ha letérünk az aszfaltról! A 20 cm-es hasmagasság, a hosszabb rugóút, a fejlett hajtáslánc: a középső elektro-hidraulikus vezérlésű többtárcsás kuplung, egész meglepő kunsztokra teszi képessé az Outbacket. 

A teszt alatt megtett 300 km meggyőzött a dízel boxer és a CVT kényelmes és gazdaságos párosításáról. Az üzemanyag-felhasználás a teszt alatt a computer szerint 6.8 l/100 km. 

A boxer dízel karakterisztikája eléggé hasonlít a benzineshez, nem összehasonlítható a hagyományos hengerelrendezésű dízelekével.
Simán fut, könnyen felpörög, a maximális fordulatszáma csaknem 5000, (4800/min). A CVT váltóval egyáltalán nem kell kapcsolgatni, keresni az optimális fordulatszámot, a fokozatmentes automata gondolkodik helyettünk, ráadásul tanulékony, megtanulja a szokásainkat, eszerint fogja osztani a nyomatékot, nyugodtan rábízhatjuk ezt a feladatot.

A benzines 2.5 literes Outback a teszt alatt nálam 8.2 l/100 km – fogyasztott, a dízelhez képest az 1,4 l fogyasztás különbség számomra nem meggyőző, tehát a választást szerintem az döntheti el, kinek melyik rendszerű motor tetszik jobban, illetve meghatározó lehet az éves km. teljesítmény.

Az autót nagyon megszerettem, a Subaru Kereskedésbe nem szívesen vittem vissza, jó néven vettem volna, ha még néhány napig autózhattam volna vele.

 A Subaru Outback következő modellváltása várhatóan 2015- ben lesz,  kíváncsi vagyok, milyen újdonsággal lepik meg ismét az autósvilágot.

Írta:        Dr. Déry Péter
Képek: Dr. Déry Péter

 Dr. Déry Péter  www.lezerdent.hu

 2013.09. 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.