Subaru Legacy 2,5 CVT2010

 

Subaru Legacy 2,5 CVT 2010 Bemutatása és teszt  

 

 

 Az első Legacy 1989 -ben jelent meg, azóta már az 5. generációt fejlesztette tovább a Subaru. Ez a minden idők legnagyobb Subaru Legacyja először a New Yorki Automobilshow-n mutatkozott be 2009-ben, a típus megjelölése azonban a 2010 lett.

Nem csak nagyobb lett, hanem megjelenésében és minőségben is felülmúlja az elődeit. Az első Legacytól a már megszokott megbízhatóságot, dinamizust ötvözi a kényelemmel, a kiváló úttartással és a környezetkíméléssel.

Ebben a sorozatban jelenik meg először a fokozatmentes automata sebességváltó a Lineartonic CVT (Continuously Variable Transmission) és az új motorfelfüggesztés. (A CVT váltó már megjelent a Subaru Justynál is 1980-1990-ben, ez volt az első CVT váltóval ellátott autó az amerikai autópiacon.)

Az új Legacy Limousine 35 milliméterrel hosszabb, 90 milliméterrel szélesebb és 80 milliméterrel magasabb, mint az elődje. Az első karosszéria túlnyúlása a kerék előtt 45 milliméterrel rövidebb, ez a parkolásnál üdvözölhető, a tengelytáv 80 milliméterrel megnőtt, ettől a hátul ülőknek a térde még kényelmesebben fér el az első ülés háttámlája mögött, ehhez még segítség az első üléstámlák karcsúsága. A csomagtartó is szemlátomást nagyobb lett, 486 l-re nőtt.

 

 

Az új Legacy egyesíti a vagányságot, sportosságot és az eleganciát.

Az éles sarkok és a karaktervonalak hangsúlyozzák az autó dinamizmusát. A kidomborított kerékjáratok erőt sugároznak, a hűtőrácsban foglalt vízszintes szárny az egykori FHI repülőgyártására utal.  Az ablakok méretei megnőttek. A „Sport” kiadásban a hangsúlyozottabb küszöb spoilerek, elöl-hátul a mélyebbre nyúló lökhárító alatti spoilerek kiemelik az autó sportosságát.

 
A Legacy belső tere stílusos, elegáns, sportos, és minden részletében finoman kidolgozott. A középkonzol a felhasznált dörzsölt felületű alu betétekkel dekoratív, jól mutat. A műszerfal alatt és oldalra is átnyúló carbon-kevlár betét csak a Sport kiadásnál jelenik meg és hogy a sportosságot még jobban hangsúlyozzák, a pedálok is alumíniumból készültek. A hagyományos kézifék eltűnt, helyette az elektromos rögzítő féket alkalmazzák, ettől a kardánalagút elülső részén több hely maradt a kezelőszerveknek.

 

 

Mivel hagyományos kézifék nincs, a középső kartámasz előrébb került, alatta a 2 rekeszes doboz nagyobb lett.
A kétfokozatú ülésfűtés kapcsolói jobban kézre állnak, és a pohártartó is praktikusabb lett, abból pedig még van bőven, az ajtókban és a hátsó lehajtható kartámaszban. Rakodóhelyek is akadnak, aki szereti apróságokkal megtölteni a fiókokat örülhet, mert ebből is van kínálat.

A két első ülést átdolgozták, a keretet megerősítették, az üléspozíció a vezetőülésnél 10 féle elektromotoros állítási lehetőséggel még komfortosabb lett, a beállítást a memória 2 vezető alakjára rögzíti. Az oldaltartás is javult az elődhöz képest, a háttámla íve jobban simul a hátunkhoz. A jobb oldali ülés ebben a komfortfokozatban sajnos csak kézi állítású, -igaz ezt nem kell gyakran állítgatni-, itt 4 irányban szabhatjuk a testformánkra az ülést.

A hátsó ülés fantasztikusan kényelmes, bőven jut hely a lábaknak, hosszú úton jócskán lehet fészkelődni az ülésben anélkül, hogy az elöl ülők hátát lökdösnénk. A puha bőr borítás a minőség érzését csak fokozza.

  

 

 

A hátul ülők számára kialakítottak egy fűtés szabályozó egységet, ami nagyon praktikus, útközben teljesen személyre szabottan alakítható a levegő áramlása.

 

 A tágas térérzetet az elektromos mozgatású nyíló-bukó üveg tetőablak tovább javítja.

Új a 3 küllős kormány, magasságban és tengelyirányban állítható, a fogása jó, bőr borítású, de az előd MOMO kormánya nekem jobban tetszett. A kormányon található audio és a tempomat  szabályozó gombjai praktikusak, jól áttekinthetőek és kezelhetők. A kormány két oldalán vannak a CVT váltó léptető fülei, a kormánnyal együtt mozog, jól elérhetőek, de erről majd később, bővebben.

A műszerek jól olvashatóak, szépek, szép ívelt környezetben a műszerfal középére került a multifunkciós display, sok hasznos információval.

A rádió 6 lemezváltós CD lejátszóval jó hangzású, erről hat hangszóró gondoskodik, erőteljes, tiszta mély hangok jönnek elő. Amerikában választható Harmann Kardon HiFivel, jó lenne, ha ez az opció nálunk is elérhető lenne. A telefon Bluetooth-tal kapcsolódik az egységhez, a hívás hangvezérelhető.

Az egység alatt helyezték el a könnyen kezelhető kétzónás klíma állítógombjait.

  

 

 

 A csomagtartó 486 literes, az új kerékfelfüggesztés miatt a kerékdobok nem vesznek el sok helyet, a csomagtartó tető jó magasra nyílik, a koffer jól pakolható. A síléc szállítása sem okoz problémát, nem kell tetőcsomagtartó, mert a síalagút a hátsó karfa alatt tökéletesen elegendő helyet biztosít a lécek elhelyezésére.

 

 

 

Az új Legacy átdolgozott boxermotorokkal jött ki. A teljesítmény nem emelkedett szédületesen, de könnyebb lett, a hűtésrendszert átdolgozták, a nagyobb forgató nyomatékot már alacsonyabb fordulatszámon megkapjuk, és persze ezzel együtt a fogyasztás is alacsonyabb lett, megkapta az Euro5 besorolást. 
 

 Európában a 2.5 SOHC-Motorral a teljesítmény 123 kW/167 PS, 5600min/ford., a forgatónyomaték 229 Nm 4 000 U/min.

 

 

A boxer felfüggesztésére egy acélbölcsőt alkalmaznak, aminek több előnye is van. A bölcső gumiágyban rögzül a karosszériához, a motor a bölcsőn 4 hidraulikus rezgéscsillapítón fekszik, ezáltal kevesebb rezgés jut a kocsiszekrényre, a motor csendesebb, a motort mélyebbre fektették, így a súlypont is alacsonyabban van, tovább nőtt a stabilitás. A biztonságban is nagy szerepet kap, frontális ütközés esetén az energia elnyelő zóna megnő.

 

 

 

 A hagyományos 4 fokozatú automata váltót a 2 literes és a 2.5-ős Legacyban felváltotta a fokozatmentes Lineartronic™ CVT (Continuously Variable Transmission) sebességváltó.


   

 Ez a hosszában beépített automata ebben a típusban mutatkozott be először. Ezzel a megoldással, (mint a neve is mutatja: Lineartronic) továbbra is megtartották a szimmetriát a két oldal között. A világpiacon ez az egyetlen ilyen megoldású CVT.

  

Az autó vezetése a rántás nélküli gyorsulással szokatlan, de fantasztikusan jó, a gyorsulás folyamatos egészen a végsebességig. A gázpedál lenyomásakor a befecskendező nem csak több benzint küld a hengerekbe, de a fokozat nélküli váltó eredményeként emelkedik a motor fordulatszáma is, a kellő nyomaték eléréséig. Ezáltal elérhető, hogy a motor mindig az optimális fordulatszám tartományban dolgozzon, ami az autó dinamizmusában és az optimális fogyasztásban is megmutatkozik. 
 

  

 

A 167 LE nem túl sok a sportos autózáshoz, de a váltó gondolkodás nélküli reakciója lehetővé teszi a lendületes autózást akár szerpentinen is, nagy élmény a vezetés a mindig megfelelő fordulaton pörgő motorral, így mindig elegendő nyomaték áll rendelkezésünkre a kanyarokból való kigyorsításokra. Emellett lehetőség van a manuális váltásra is, a kormány két oldalán található fülekkel lehet sebességet váltani.

 

A computer az áttétel két végső állása közötti tartományt 6 részre osztja, így kézzel 0,1 mp alatt lehet az áttételeket 6 fokozatban változtatni. Én nem strapálnám ezzel magam, a CVT fantasztikusan teszi a dolgát. Természetesen ez is tanuló automata, ha arra van szükség, megtanulja folyamatosan magas fordulaton tartani a motort, ha éppen erre van szükségünk.  

Részletes leírás   ITT:

 A Legacy új futóművet kapott, elöl McPherson felfüggesztésű, amelynek egy része a bölcső kereten támaszkodik.


 

 Az új hátsó dupla keresztlengőkaros felfüggesztés és a differenciál egy segédkerethez erősített, amely gumiágyban rögzül a karosszériához. Ezzel a megoldással nőtt a csomagtartó mérete, tovább javult az úttartás és hatékonyan csökkent a gördülési zaj.

 

 A futómű feszessége nem kellemetlen, éppen annyi, hogy az autó a kanyarokban nem dől, fékezésnél nem bólogat. A magyar utakon az útegyenetlenségeket megérzi, de összességében mondhatjuk, hogy sportos hangolású, nagyon jól eltalált futómű. A tesztautó „Sport” kiadás, ennél a típusnál a Bilstein lökésgátlókkal valóban keményebb a csillapítás, de a kanyarstabilitása nagyon jó és a komfortosságára sem lehet panasz.  

A biztonságos megállást a 4Ch. ABS, EBD és a fékasszisztens szolgálják, jó hatású a fék, a VDC a kanyarokban segédkezik, későn avatkozik be, így nem zavaró a jelenléte.

Ahhoz, hogy a lejtős úton is könnyű legyen az elindulás, elektromos Hill-Holder – visszagurulás gátló – áll rendelkezésünkre. Az elektromos kézifék is újdonság, gombnyomásra elektromotorok rögzítik a fékeket. Bekötött biztonsági övnél és csukott ajtónál induláskor a rögzítőfék automatikusan kiold. Az elektronikus Hill-Holder és a rögzítőfék praktikus újdonság a Subarunál, megkönnyíti a kézifék használatát.

  

Praktikus újdonság az esőérzékelős ablaktörlő, az érzékenységet szükség szerint lehet állítani, így elérhető, hogy az ablaktörlő úgy töröljön, ahogy azt magunk is indítanánk. Újdonság még a sötétedéskor bekapcsolódó xenon fényszóró, természetesen mosó berendezéssel. Jó lenne, ha a kanyarokat is követné, de ne legyünk telhetetlenek.

A kezelőszervek kényelmesen kézre esnek, minden kapcsoló, kar logikus, komolyabb tanulmányozás nélkül használhatók.

A közismerten biztonságos Subaru passzív biztonságán még tovább javítottak. A motortartó bölcső alkalmazásával az ütközési energiát elnyelő terület nőtt, a karosszéria körkörös erősítésén a különleges szilárdságú acél elemek felhasználásával javítottak. Igaz, eltűntek az ajtókon a keret nélküli ablakok, de ezzel csökkent a szélzaj, az ajtók szilárdsága nőtt. Az első-hátsó túlnyúlás rövidebb, ennek ellenére az ütközési energiaelnyelő elemek hatékonyabbak lettek.

Az első ülések háttámlája új, erősebb keretet kapott, a fejtámla gyorsabban hajlik előre, az erőhatároló övfeszítőkkel összehangolva a hátulról jövő ütközéssel szemben ezek együttesen hatékonyan tudnak szembeszállni.

6 légzsák áll készenlétben, az elsők két fokozatban fújódnak fel a súly és az ütközés függvényében. Ezek eredményeképpen a törésteszten a Legacy megkapta a maximálisan elérhető 5 csillagot.

 

  

A Legacy limuzin 2.5 CVT vezetése élmény. A kanyarokat a Subarutól megszokott biztonsággal abszolválja, hihetetlen kanyarsebességet lehet elérni anélkül, hogy még a VDC beavatkozna. A folyamatosan változó meghajtás a középső differenciálban, az automatánál alkalmazott computer szabályozású többlamellás kuplunggal  – ATS: Active Torque Split AWD (Aktív Nyomaték Elosztó)- szükség szerint osztja az erőt az első–hátsó tengely között, így a Subaru szimmetrikus AWD rendszere nem csak hóban, esőben hatékony, hanem a száraz aszfalton is adott esetben  életmentő is lehet.

A fékek jók, a fékerő jól adagolható.

A teszt írója maga is ilyen felszereltségű Subaruval közlekedik, így a több ezer kilométeres tapasztalat alapján elmondhatom, hogy ez a Legacy egy családnak hétvégi kirándulásra, a családfőnek egy tárgyalásra elegánsan megjelenni, vagy egy kis havas csapatásra egyaránt kiváló választás lehet.  

Az összesen megtett 800 km alatt az úton a megengedhető legnagyobb sebesség kihasználásával, autópályán, országúton, + a Budapesti forgalomban a fogyasztás átlaga 8,4 ! l/100km volt, ami egy ilyen méretű és tömegű autónál ugyancsak figyelemre méltó eredmény.

 Az autó formájáról a megszállott subarusoknak megoszlik a véleménye, azonban kétségtelen, hogy eleganciában ez az a Subaru, amely megjelenésében is felveheti a versenyt a többi „prémium” autókkal szemben. Ezt az is igazolja, hogy egy-egy parkolásnál, de útközben is, többen is megcsodálták, megálltak érdeklődni, milyen autó is ez…
 

A Legacy Sedan 2.5 CVT automata váltós Subarut „Sport” felszereltséggel a Subaru Magyarországtól kaptam kipróbálásra. A néhány együtt töltött nap a Legacyval nagy élményt nyújtott, a próba végén fájó szívvel vittem vissza.

 

 

Méretek:

 

Hossz, szélesség, magasság

4.735 X 1.820 X 1.505 Milliméter

Tengelytáv

2.750 Milliméter

Nyomtáv elöl-hátul

1.565 / 1.570 Milliméter

Csomagtartó 486 l

Motorteljesítmény:123 kW/167 LE,

Forgatónyomaték: 229 Nm  4 000 U/min,

Végsebesség: 210  km/h,

Gyorsulás 100 km/ó-ig: 10,3 s,

Átlagfogyasztás:8,0 Liter/100 Kilométer,

CO emisszió: 185 g/km,

Besorolása Euro 5,

Üres tömeg 1475 kg
Ára 10 640 000 FT

  

A Legacy 2010-ben több díjat is megnyert:

2009-ben Japánban az év autójának választották.
Német országban a legtöbb szavazatot kapta a legmegelégedettebb autótulajdonosoktól. 
A Subaru of America, Inc. bejelentette, hogy a 2010-es Subaru Legacy/Outback kapta meg a ’2010-es Év Utastere’ címet a 29.999 USD alatti árkategóriában.

 

Írta: Dr Déry Péter

Képek: Dr Déry Péter

www.lezerdent.hu 

 

És még néhány kép:

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.