Subaru Levorg 1.6 teszt

SUBARU LEVORG 1.6 BEMUTATÁSA ÉS TESZT

Írta Dr. Déry Péter 2015 12.15.

 

 

 

Nagy sajnálatomra Európába már nem hoznak Legacyt, miközben a tengeren túli országokban továbbra is nagy sikernek örvend. Az autós újságírók szerint az ötödik generáció már túl nagy volt a mi európai méret-ízlésünkhöz képest, emiatt nem kívánatos a kontinensünkön. Ehhez képest a hasonló méretű, európai gyártmányok, sokkal drágább árfekvésben meg fogynak….

A Legacy értékesítések Európában és ezen belül főleg Svájcban azt mutatják, hogy az utolsó előtti Legacy generáció volt a legnépszerűbb.
De, hogy ne maradjon a Subaru fanoknak ebből a méretből hiányérzetük, leginkább Európára gondolva, a Subaru mérnökök ez alapján döntöttek úgy, hogy megalkotják az Európában is sikeres negyedik generációs Legacyhoz hasonló méretű, nagytudású sportkombit, a Levorg Subarut.

Úgy határoztak, hogy a sportos Levorg hossza 4 centiméterrel legyen rövidebb, mint az utolsó előtti (4730 mm), és tíz centiméterrel kisebb, mint a jelenlegi, ötödik generációs Legacy.
A nevét a LEgacy, reVOlution, touRinG szavakból rakták össze. Alapját a WRX STI sport szedán által használt padlólemez adja. Kicsit nagyobb túlnyúlásokkal sikerült egy nagyon jó formájú, egész tágas családi sportkombit létrehozni, jól pakolható, nagy csomagtartóval és komfortos futóművel. A 170 lóerő és a 250 Nm forgatónyomatéka nem egészen sportkocsihoz illő, de ez a teljesítmény éppen elég ahhoz, hogy a család lendületesen, kényelmesen autózhasson.


Belső

A 4,69 méter hosszú kombi mérete körülbelül az előző generációs Legacy mérete, de a raktere annál valamivel nagyobb, 552-1446 literes. Rövidebb autó, nagyobb csomagtartó, de felmerül a kérdés, hogy áll a helyzet az üléseknél? Az első fűthető motoros bőr-velúr ülések kényelmesek, hosszú úton sem okoz fáradtságot. A bőrön az igényes kék varrás nagyon jól mutat! Az oldaltartása kiváló, szükség is van rá, mert a szimmetrikus AWD, boxermotor és más jellemzően subarus megoldások eredményeképpen hihetetlen kanyarsebességet lehet elérni, ehhez valóban szükséges, hogy az ülés biztonságosan a helyünkön tartson. A két első ülés közötti könyöktámasz tágas tárolórekeszt rejt, a könyöktámasz praktikusan előrehúzható, így a hosszú úton pihentető, valóban könyöktámaszként szolgál. 

A hátsó térben akár a 180 cm-es magasságú utasok is kinyújtózhatnak, a lábtér és fejtér is meglepően jó. Középen itt is megjelenik a lehajtható könyöktámasz, ízléses kivitelű pohártartóval.

 

60/40 százalék arányban osztva, dönthető a háttámla, az utastér felől és a csomagtartó oldalfalán elhelyezett kis billentyű meghúzásával is lehajthatók, a rakfelület így egy síkba esik. Mint a többi Subaru kombinál, kivéve a helyéről, a csomagtartó rolónak is megvan a helye, a térfogat bővítésekor nincs útban, nem foglal plusz helyet.

 

 

Az utastér felületi kidolgozása minőségi, nincsenek kopogós műanyagok, a zongoralakk és alu betétek elegánsak, az ezüst színű carbon díszítés sportos külsőt ad. Jó érzés körbenézni, az autós ülésből minden jól elérhető, a kezelőszervek ergonómiája a Subarunál megszokottan jól átgondolt, kényelmesen kezelhető. A nyitható, billenthető napfénytető, még tágasabb belső benyomását kelti.

A nagyon jó fogású alul lapos, bőr bevonatú Momo volán sok hasznos gombbal ellátott, innen vezérelhető a HiFi, telefon, GPS, tempomat, fedélzeti computer, Si-Drive, stb.

Az autóról és a külvilágról négy display adja az információkat és ezeknek a működését három helyről irányíthatjuk. Az autóról a visszajelzéseket a központi képernyőről kapjuk, a jelzésük átlátható és világos. A másik, középső 7 collos érintőképernyő mutatja a hangvezérlésű Starlink infotainment programokat, navigációt, bluetooth beállításokat, rádió, hifi, stb. és van még két járulékos képernyő, egyik a kétzónás automata légkondicionáló funkcióit mutatja, a másik az aktuális fogyasztást és választhatóan még sok hasznos információval szolgál. Tetszik ez a megoldás, egyszerre négyféle információ jön le, anélkül, hogy egy képernyôn kéne a menük között lapozgatni!


A körkörös kilátás a kormány mögül kiváló. A kis holtteret, ami a külső tükörből nézve fedésben van, holttér figyelő radar ellenőrzi, a küldött jelzés a tükrön figyelmeztet, de az utastérben hangjelzéssel is megjelenik. Ez azt jelenti, hogy a radar a mellettünk lévő sávot figyeli, figyelmeztet, ha mellettünk autó halad.

A biztonságos közlekedést még a keresztforgalom figyelése is fokozza, a parkolóból kitolatva jelez, ha autó közeledik. Mindkettő nagyon hasznos szolgáltatás, de akit ez zavar, ki is kapcsolhatja!
Kényelmes, egyszerű az autóba a bejutás, a kulcs nélküli nyitás az új Subaru típusoknál már megszokott és ma már a tolatókamera is megjelenik minden Subaru típusnál. Természetes a hangvezérlésű bluetooth telefon, a hat hangszórós Hifi. Jó lenne választható opciónak az új Outbacknél bevált HarmanKardon audio rendszer, az azért másképpen szól.
A Levorgban hat USB-port van a fedélzeten, ezekből kettő a hátul ülőké, itt tölthetik a telefont, vagy más, bármilyen információs eszközüket. Az egész belső megjelenése sportosan elegáns, a sportos megjelenést fokozzák a lyuggatott alumínium pedálok.

Külső

A Levorg formáján nehéz hibát találni, a fazonja egyedi, leginkább a sportkombi kategóriába sorolható. Könnyű megkülönböztetni a mai, egyre inkább egymáshoz hasonlító autótípusoktól.
A Subaru védjegye a hatszögletű krómozott hűtőrács.

 A Hawk-eye fényszórók,LED nappali világítás, ledes a hátsó fény, az agresszívabb első lökhárító, az alumínium-hatású oldalsó tükrök, mind hozzájárulnak az autó jó megjelenéséhez. Mint a WRX STI-nél, megjelenik a légterelő a Levorg motorháztetőn is, amely az intercoolert látja el levegővel. Nagyon jól beleillik a sportos környezetbe! Sikkes a hátsó tetőspoiler, mellesleg a kedvező légellenállásról is gondoskodik.

Méretek:

A motor hengerürtartalma 1600 ccm, természetesen boxer, twin-scroll turbó feltöltéssel dolgozik, jelzése DIT, ami közvetlen befecskendezést jelent.

A motort nem kell agyonpörgetni ahhoz, hogy a maximális nyomatékot elérjük, 1800 fordulattól már a teljes rendelkezésre álló nyomatékot megkapjuk és ez töretlen akár az 5000–es fordulatszámig. Az 1,6-os boxer simán, vibráció mentesen jár. A legnagyobb teljesítmény 125 kW (170 PS) 4800–5600/min között elérhető.

 

A ménes mindenkori ideális teljesítményét a fokozatmentes CVT (Lineartronic , ld. az ismertetőmet) váltó hivatott kordában tartani, ennek segítségével az erőt finoman, egyenletesen adja le mind a 4 kerékre. Manuális állásban a kormányról vezérelhető a váltó hat fokozata.

A motor halk, csak a magasabb fordulatszámnál hallatszik be a turbó csendes fütyülése. A Subarunál megszokott Si-Drive itt is megjelenik. (ld. Ismertetőmet)
Japánban a Levorg kapható az új fejlesztésű kétliteres boxer turbó DIT motorral, 300 lóerővel – ez a változat egyelőre nem elérhető Európában.
Futómű

Elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros a futómű, hűtöttek a féktárcsák hátul is és egy jól eltalált áttételezésű, kényelmes-sportosan használható elektro-szervós kormányt építettek be a Levorgba. Természetes a szimmetrikus összkerékhajtás.

Az autó nem SUVnak épült, a hasmagassága sportautós, 135 mm, azonban egész jól elboldogul a durva, kátyús, hullámzó utakon. Nagyon jól ötvözi a kiváló tapadást, és a menetkomfortot, amit más, hasonló kategóriájú autóknál nem igen találunk meg.

A puhább felfüggesztés beállítása és a 18 colos könnyűfém keréktárcsák eredményezik, hogy a Levorg futómű felfüggesztése nem olyan feszes, mint a testvérénél, a WRX STI-nél, de ennek ellenére még ezzel a sportkombival is izgalmasan, sportosan közlekedhetünk, élvezhetjük a közvetlen, pontos kormányzást és a hatékony négy tárcsaféket.
A hajtóerő alapban 45/55 százalékban oszlik meg az első és hátsó tengely között. Az ATS (Aktiv Torque Split) gondoskodik arról, hogy ez az elosztás mindig az igényeknek megfelelően folyamatosan változzon.

Biztonság, Műszaki adatok

Már megszoktuk, hogy a Subaruk minden törésteszten a maximális pontszámot hozzák el, persze nincs ez másképp a Levorgnál sem!
Jó ötlet, hogy vészfékezéskor villog a vészvillogó, hogy figyelmeztesse a követő járműveket, időben tudjanak lassítani és elkerüljék az ütközést.
7 légzsákot találunk: első, oldallégzsákok, függönylégzsákok és térdlégzsák adják a biztonságot. 4 CH blokkolásgátlós léghűtéses fékek, szimmetrikus négykerék-meghajtás, emelkedőn való elindulást segítő automatika, elektronikus stabilitás program (VDC –kikapcsolható ld.ismertetőm), a kanyarsegítő ATV (ld.ismertetőm) szolgálják a jó közérzetünket. Jó, megnyugtató érzés, hogy a FHI gondoskodik a biztonságunkról.
Bizonyos szintig a kényelmünk mellett a biztonságunkat is szolgálja a távolsági fényszóró-asszisztens, esőérzékelő szenzorok, LED-es fényszórók, automata klímaberendezés, tolatókamera, 18 collos alufelni, fényre sötétedő belső tükör.
A Levorg biztonsági étlapján szerepel még a sávváltást segítő Side View Monitor és a hátsó kereszt-forgalom figyelmeztető rendszer.

Ez a vezetést segítő technológia érzékeli, ha autó érkezik a Levorg holtterében. Ha az irányjelző be van kapcsolva, figyelmezteti a vezetőt, hogy ne váltson sávot. Egy villogó fény jelenik meg a tükör oldalán és a riasztás aktív marad, amíg az autó a szomszédos sávban kikerül a holttérből.
A Subaru BSD (Blind-Spot Detection) radar érzékelőt használ az autó oldalsó és a hátsó látóterének ellenőrzésére.

A hátsó kereszt-forgalom figyelmeztető rendszer abban az esetben lép működésbe, ha a hátrafelé néző radar érzékeli a hátul oldairányból közeledő járművet, mint pl. a plázában egy parkolóhelyről való kitolatáskor. A radar 135 m – ről látja az autónk mindkét oldalán a közeledő járművet, érzékeli, és beindítja a figyelmeztető lámpát a műszerfalon.


Valamint a biztonságunkat szolgálja a fokozottan megerősített karosszéria.

Ha már az új Outbacknél megjelent az EyeSight rendszer, érthetetlen számomra, hogy az újabb Levorgba miért nem építették be. Pontosabban, a hozzánk érkező autók nem kapták meg ezt a hasznos segédeszközt, mert a Japán, amerikai autókban ez a Side View Monitor mellett széria felszerelés… Reméljük, hogy a következő „ráncfelvarrás” alkalmával mindezeket a hasznos segédeszközöket már mindegyik Subaruban itthon is élvezhetjük!
Kisgyermekes családnak fontos a gyerekülés Isofix rögzítési rendszer, a kis ülés behelyezése egyszerű, a gyermek utazása így teljesen biztonságos,

 

Vezethetőség

Ez az autó a FHI legújabb fejlesztése, amely már a piacon is megjelent. A Levorgban megtalálhatjuk azokat a technikákat, amelyeket a Subaru az évek alatt folyamatosan fejlesztett, finomított.
A fokozatmentes Lineartronic automata hat előre programozott manuális fokozata a kormányról vezérelhető, jól teszi a dolgát, 0,1 mp alatt vált, ha éppen mi szeretnénk osztani a motor nyomatékát a kerekekre. Nagyon nincs rá szükség, mert a CVT szoftver ügyesen programozott, forszírozott menetben ideális fordulaton tartja a motort, kihasználva a legjobb vonóerőt. Emellett gondoskodik arról, hogy minden körülmények között a leggazdaságosabban használja fel az üzemanyagot, így egy egész jó fogyasztási értéket tud elérni. Gyári adat szerint 7,1 l/100 km, amit csak ideális körülmények között lehet teljesíteni, vegyes használatnál (város, autópálya, hegyi út 300 km alatt)  8.4 l-es fogyasztást sikerült kihozni az autóból.
A teszt során tapasztaltam, hogy az 1,6 literes motor, a CVT váltóval nagyon jó együttest alkot, így az autó meglepően fürge. Annak ellenére, hogy az autó 1,5 tonna tömegű, a kis boxernek nem esik nehezére, hogy a sportkombit a 100km/ó sebességre 8,9 s alatt gyorsítsa fel és gyorsuljon egészen 210 km / h-ig. Az Si-Drive Sport fokozatában a motor nagyon harapós, a gázpedál lenyomására azonnal reagál, kifejezetten jól gyorsul, már-már igazi sportkocsiban érzem magam!
A mátrai szerpentinen  az autó nagyon jó benyomást keltett, biztonságosan fordul, a kormány közvetlen, a felfüggesztés jó arányban eltalált a feszes és kényelmes között, (azért inkább feszes) dőlése alig van. Az Si-Drive Sport fokozatában a motor legnagyobb teljesítményét remekül kihasználhatjuk.
A Subaru megjeleníti a subarus sportosságot az utcai autóiban is, a sok éves sikeres versenyzéseken megszerzett tapasztalatait persze a Levorgban is kamatoztatja!

A Levorggal a néhány napot nagy élvezettel töltöttük együtt, egy fiatalos, mozgékony családnak ideális túraautó, de akár munkába járáshoz is egy jó megjelenésű, sportosan elegáns járgány.

Képek, teszt :
Dr Déry Péter
www.lezerdent.hu

 

ÁRAK

 

 

FELSZERELTSÉG

Írta: Dr. Déry Péter

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.