Tribeca 3.6R 2008

2008 Subaru Tribeca 3.6R Teszt by Déry Péter

  

tribeca3.6teszt1.jpg

 

2004-ben a FHI vezetése úgy döntött, hogy az igazi SUV kategóriában is ringbe száll a nemzetközi autópiacon, ezért Andreas Zapatinas görög autó-formatervező tervei alapján elkészítették a Subaru zászlóshajóját a Tribeca B9-et, melyet 2005-ben Ditroitban mutattak be először. 

Az új SUV (A Sport Utility Vehicle egy olyan személyautó amely ugyanolyan komforttal rendelkezik mint egy limuzin, de némi terepjáró képességgel felruházva, a karosszéria formája  is emlékeztet erre a tulajdonságára) gyártását Amerikába telepítették, az autót főleg az amerikai piacra szánták.

(A Tribeca B9 név jelentése: B= boxer, 9=kódszám, a Tribeca New Yorknak egy városrésze: Triangle Below Canal Street.) Szerencsére azonban úgy döntöttek, hogy Európába is szállítják, így nálunk is elérhető lett ez a sokoldalúan használható autó. Ha nem is lett népautó, azért időnként feltűnik az utakon egy-egy példány. Könnyű megismerni, mert nem igen hasonlít más SUVokhoz.

            Az első típusba a majdnem 2 tonnás autó mozgatására beépített hat hengeres 3 l-es boxer elegendőnek bizonyult, de a Subarutól már megszokott igazán sportos mozgáshoz már kissé kevésnek tűnt, (a 3 l-es boxer teljesítménye 245 Le 6000 fordulatszámon és 297 Nm 4200/fordulaton), nem beszélve a relative magasabb benzin fogyasztásról, ami a motor teljesítményének forszírozott kihasználásával magyarázható. Az amerikai újságírók a Tribeca orrára is tettek kritizáló megjegyzéseket, ezek miatt is, 2008-ra kihoztak átdolgozott motorral és némi karosszéria változtatással egy új Tribecát.

 

 A Subaru Hungary jóvoltából lehetőségem nyílt ugyanannak a típusnak mindkét generációját, a 2005-öst és a 2008-ast összehasonlítani, köszönet érte!  A nálam lévő Tribeca Exclusiv kiadású, sok extrával felszerelt típus volt. (A 2005-ös Tribeca tesztje:  http://forum.subaruklub.hu/viewtopic.php?t=4538&highlight=petk%F3 )

A néhány száz km megtétele után már körvonalazódott a két évjárat közti különbség.

            Az orrész megváltoztatása nekem tetszik, jót tett a külalakjának, valamint a hátsó lámpák és a hátfal átdolgozása is a Tribeca megjelenésének a javára vált. A hátsó oldalsó ablak nagyobb lett, így a kilátás javult, a formája is tetszetősebb.

 

tribeca3.6teszt2.jpg

 

A belső tér nem változott, jól elrendezett  műszerek, modern, nagyon jól mutató műszerfal, középkonzol kiképzés, jól megválasztott színösszetétel, finom anyagfelhasználás jellemzi.

 

tribeca3.6teszt3.jpg

 

A kormány horizontálisan nem állítható, ez azonban nem jelent túl nagy problémát, mert a motoros ülés 8 irányban változtatható, így optimális lehet az üléspozíció.  A visszapillantó tükörben az iránytű mutatja a helyes utat, ennek persze csak akkor van értelme, ha éppen nem a GPS van beállítva a kijelzőn.
 A boardcomputer sok információt nyújt, adatok lehívhatók, funkciók programozhatók. Itt érhető el a GPS, a részletes térkép végre kiterjed Magyarországra is.

tribeca3.6teszt4.jpg
.

 A váltó tolató állásba kapcsolásakor a képernyőn megjelenik a mögöttes forgalom, a tolatókamera pontos információt ad a parkoláshoz. A képernyőre kivetül a HiFi beállítása, jól áttekinthető, könnyen kezelhető, a hangzás is jó, az előzőhöz képest fejlesztettek rajta. A Fuji hangzásért felelős mérnöke Tatsuhiko Okuma dolgozik azért, hogy erőteljes hangzású és természetes, jó minőségű zenét hallgathassunk az autónkban. Az új technológiát SRS WOW –nak nevezte el. A lényege, hogy a hang torzítását csökkentse, optimalizálja a hang lokalizálását az autóban. A hangot a fej magasságában sugározza, úgy elosztva, hogy a sztereo hatás minden ülésben érzékelhető legyen. A tetőben is elhelyeztek magas sugárzókat ennek a rendszernek megfelelően. A hangzás javításában segít az SRS TruBass rendszer, ami erőteljes, tisztán hangzó mély frekvenciájú hangképet biztosít.
A folyamatos jó minőségű zene hallgatásához hozzájárul a hat lemezváltós CD lejátszó, ami az MP3 és WmA rendszert is ismeri, ezzel lehetővé válik lemezenként 120-200 zeneszám lejátszása is. Az  Aux aljzathoz külső lejátszó is csatlakoztatható. Az autó álló helyzetében  a DVD film programját élvezhetjük jó minőségben.

Az ülések motorral állíthatók, négy fokozatban fűthetők,  -a vezető ülés memóriás-,  komfortosak, bőséges a lábtér, még a hosszabb autózás sem jelent fáradalmat. Gyorsabb kanyarodásnál az oldaltartás lehetne erőteljesebb, de ne feledjük, azért ez az autó mégsem a gyors kanyarvételekre van kihegyezve, ez így kényelmes. A hátsó passzusban is bőséges a lábtér, az ülőlap mintha hosszabb lenne az előzőnél, (az autó hossza 4,5 cm-el nőtt, 4,82 Méterről 4,86-ra, a szélessége  nem változott, maradt 1,88 m) így a combok megtámasztása is kényelmesebb lett. A harmadik üléssorba a beszállási lehetőség javult, de még így sem túl könnyű, az ülés előretolását beépített rugó segíti, -ezzel együtt a lábtér továbbra is elég szűk, nincs sok mozgásra lehetőség. A fejmagasság viszont felnőtteknek is bőven elég, más 7 ülésesnél ez már nem ilyen egyértelmű. Hat termetes felnőtt részére hosszú útra már nem lenne túl kényelmes a hely, ahhoz, hogy a harmadik sorban mégis elférjenek, a második sor üléseit is előbbre kell tolni, amikor is az itt ülőknek lenne kevesebb a hely, ezért jól tesszük, ha az első sort is lehetőség szerint előbbre állítjuk. Legjobb, ha hátulra csak gyerekeket ültetünk, így mindenkinek kényelmes lehet az utazás. Így egy többgyerekes család kényelmesen utazhat, akár egy hosszú útra is nyugodtan elindulhat.
Lehajtottam az összes hátsó ülést, ezzel hihetetlen pakolási hely teremtődött, nem kevesebb, mint 1671 liternyi motyót vihetünk így magunkkal!

tribeca3.6teszt5.jpg
 

Figyelmeztetés a második sorban ülőknek: a kiszállásnál az ajtó nyitásával csak óvatosan, mert a kerékjárat fölötti rész szélesen kitárul, könnyen hozzáütődhet a mellettünk parkoló autónak!

Az Exclusive kiadásban nem csak elöl van szórakoztatás, hanem a hátsó traktusban is, -ezt Rear Seat Entertainment System-nek nevezték el-, ott az utasok lehajthatnak egy 9 collos monitort, amiről kényelmesen lehet dvd filmet nézni. Ezt a sofőr a boardcomputer monitorán természetesen csak akkor láthatja, ha az autó áll.  A hangokat infravörös hullámú csatlakozással fejhallgatón keresztül hallgathatjuk, a lejátszó távirányítóval működik. A monitor használata nagy fényben nehezebb a tükröződés miatt.  Ha menet közben lehajtva marad, a visszapillantó látóterébe kis része beleesik. Tolatásnál nem zavar, mert a tolatókamera képernyője előttünk van. A kétoldali külső tükrök hatalmas méretűek, kitűnően látni a mellettünk és a mögöttes forgalmat.

tribeca3.6teszt6.jpg

 

tribeca3.6teszt7.jpg
 

Az autó futása érezhetően jobb a régihez képest. Az új 3,6 l-es motor 13 Le-vel teljesít többet, így 258 LE jön össze, ezt 6000 fordulaton adja le, ehhez jön az 53 Nm nyomatéktöbblet, ezzel 350 Nm nyomatékot kapunk 4000 –es fordulaton. Nagyobb lett a teljesítmény, nagyobb lett a forgatónyomaték, mindez alacsonyabb fordulatszámon érhető el, ezzel a gyorsulás is javult: a régebbi 3 l-es motorral 9,7 mp. az eredmény nulláról 100 km/ó-ra, most ez az érték 8,9 mp-re csökkent. Felmerül a kérdés, hogyan tudták ezt elérni az FHI mérnökei. A trükk rém egyszerű, a 3 l-es motorban a hengerfuratokat 3,6 l-ig növelték, ezzel a hengerek közötti fal keskenyebb lett, de hogy ne változzon a hűtés intenzitása, megváltoztatták a hűtővíz keringési rendszerét, az alumínium blokkot még tovább merevítették, a fogyasztás csökkentése érdekében az igénybevétel függvényében nyitnak-csuknak mindkét oldali (szívó, kipufogó) szelepek, a főtengely csapágyazását megváltoztatták, a rezgés és ezzel a motorzaj csökkent, összességében a motor hamarabb éri el ez üzemi hőfokot. Ilyen változtatásokkal érték el, hogy a motor mérete nem változott, sőt a súlya 7 kg –al csökkent,  a nyomaték főleg az alacsony és közepes fordulaton jócskán megnőtt, a komfortérzet is jócskán javult. 

 

tribeca3.6teszt8.jpg
 

 

A nagyobb teljesítmény a fogyasztásra is jótékony hatással volt. A gyári adat szerint az elődhöz képest 0,6 l csökkenést eredményezett, így 11,6 l/100km -re változott. A végsebesség 195 km/ó-ról 207-re emelkedett, a CO2 emisszió is kedvezőbb, 291-ről 275 Gr/Km – re csökkent.

Az ötfokozatú automata váltó fokozat elosztása érezhetően változott, nyugodt közlekedésnél a motort folyamatosan alacsonyabb fordulatszámon tartja, anélkül hogy a motorerő csökkenne. Az új motorizáltsággal már subarusan sportos közlekedés is lehetővé vált, a fordulatszámláló mutatója 6500-as fordulatszámnál ér a piros mezőbe, ekkor vált egy fokozattal följebb az automata. Jóllehet, normális közlekedésnél az előzőhöz képest alacsonyabb fordulaton tartható a motor, de a sportos közlekedéshez, -mint minden más autónál- a motornak pörögnie kell, hogy a kellő teljesítményt le tudja adni. A váltókart a „Sport” állásba tolva ezt meg is teszi és a Tribeca szárnyakat kap! A váltó belső szerkezetén is finomítottak, gyorsabban  és finomabban vált, az elektronika különösen figyel minden mozzanatra, igyekszik, hogy minél jobban kedvünkre tegyen. A motor futása boxeresen finom, rezgésmentes, majdnem hangtalan, ezért is szeretjük ezt a motortípust! A németek szerint a 4 „L” jellemző a boxerra: Leise, Laufruhig, Leistungsstark und Langlebig. (csöndes, nyugodt futású, nagyteljesítményű, hosszúéletű.)

A megnövekedett teljesítményt a Tribecánál a VTD (Variable Torque Distribution )  normál körülmények között 45 %-ot az első tengelyre, 55 %-ot a hátsó tengelyre osztja le. A 18 collos kerekekkel, és a 21,3 cm hasmagassággal a bakhátas utakon is egész jól boldogul. A gyors autópálya közlekedés is jól fekszik neki, a szűk kanyarokban enyhén dől, de minden körülmények között jól kontroll alatt tartható. A fékezés sem jelent problémát az 1900 kg súlyú autónak, 0-ra fékezni rövid úton lehet. Ennek az autónak a fő erénye mégiscsak a magasfokú komfort tulajdonsága. Fordulékonysága fantasztikus, 11,4 m-es körben tud megfordulni, ami a kocsi méretéhez képest nagyon jó érték, ezt főleg a parkolásnál tudjuk értékelni.

      A tesztfogyasztásom: városban inkább 15 l fölött, az átlagfogyasztást az országúti és autópálya használat lejjebb süllyesztette, így az összes átlag 13,6 l/100 km-re jött ki. Ez nálam jó 1 literrel lett kevesebb az elődjénél. A 64 literes tankvolumen ehhez kissé kevésnek tűnik, 400 km megtétele után már tankolni kell.
 

tribeca3.6teszt9.jpg

 

A második generáción történt ráncfelvarrás jól sikerült, már az előző is igazán jól használható sokoldalú autó volt, a változtatásokkal csak tovább fokozták az autó praktikusságát. 

 

+:

Csöndes, kényelmes, nagy raktér, biztonságérzet, jó minőségű anyagok, jó úttartás.

–          :

Első ülések oldaltartása, kormány nem állítható axiálisan, képernyő lehajtva belelóg a visszapillantó tükör látóterébe, vontatható tömeg „csak” 2000 kg, hét személynek nem igazán kényelmes.

Árak:

Active        13 390 000 FT 

Comfort     14 690 000 FT

Exclusive  15 290 000 Ft

 

Dr. Déry Péter
Képek: Dr. Déry Péter
www.lezerdent.hu

 

 

 

2008 Subaru Tribeca 3.6R Exclusive Műszaki adatok:

 

Motor és meghajtása

 

Motor

Boxermotor

   

Hengerek

6

   

Szelepek

24

   

Hengerürtartalom ccm

3.630

   

Teljesítmény LE

258

   

Teljesítmény kW

190

   

ford/min

6.000

   

Forgatónyomaték Nm

350

   

ford/min

4.000

   

Meghajtás

Összkerék

   

Sebességek száma

5

   

Seb.váltó

Automata

   

Erőelosztás a tengelyek között

45% elöl, 55% hátul ,         VTD

   

Futómű

 

Keréktáv. elöl mm

1.580

   

Keréktáv hátul mm

1.580

   

Kerékfelfüggesztés elöl

Önálló felfüggesztés, hárompontos keresztlengőkarokkal, McPherson-rugófelfüggesztés, stabilizátor

   

Kerékfelfüggesztés hátul

Multilink önálló felfüggesztés, és lengéscsillapítók, Stabilizátor

   

Fék elöl

Belsőhűtésű tárcsa

   

Fék hátul

Tárcsa

   

Fordulókör m

11,4

   

Gumi, Felni elöl

255/55 R 18 ;  8JJ x 18, ET +55 mm

   

Gumi, Felni hátul

255/55 R 18 ;  8JJ x 18, ET +55 mm

   

Kormánymű

Fogasléces kormánymű, sebességfüggő szervóval

   

Terepjellemzők

 

Fellépő szög elöl Fok

16,7

   

Fellépőszög hátul Fok

21,1

   

Rámpaszög Fok

18,5

   

Hasmagasság mm

210

   

Méretek és súly

 

Hossz mm

4.865

   

Szélesség mm

1.880

   

Magasság in mm

1.720

   

Tengelytáv mm

2.750

   

Önsúly kg

1.908

   

Terhelhetőség kg

678

   

Csomagtartó méret Liter

525

   

Csomagtartó méret ülések lehajtva Liter

1671

   

Utánfutó ráfutófékkel kg

2.000

   

Utánfutó fék nélkül kg

750

   

Tetőterhelés kg

80

   

Benzintank Liter

64

   

Benzin

Super, legalább 95 ROZ

   

Fordulókör D m

11,4

   

 

 

   

Futásteljesítmény / Fogyasztás

 

Csúcssebesség km/h

207

   

Gyorsulás 0-100 km/h Sec.

8,9

   

Átlagfogy. gyári adat L/100 km

11,6

   

Városi fogyasztás Liter/100 km

16,2

   

Országúti Liter/100 km

9,0

   

Tesztfogyasztás Liter/100 km

13,6

   

CO2-Emission g/km

275

   

Károsanyag kibocsátás szerinti besorolás

Euro 4

   

 

 

 

   

 

 

 Még néhány kép a tesztről:

 

tribeca3.6tesz11.jpg

 

tribeca3.6teszt10.jpg

 

tribeca3.6teszt12.jpg

 

tribeca3.6teszt13.jpg

Déry Péter www.lezerdent.hu

Kép: Déry Péter

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.